Ψυχολογική Προσεγγιση των Παιχτών
Του Τάκη Πανούλια |
Ο κάθε προπονητής πρέπει να
αντιληφθεί ότι οι παίκτες μαθαίνουν με παραδείγματα, και δεν πρέπει να περιμένει
τίποτα απ’ αυτούς, εάν δεν είναι ο ίδιος ικανός να τους προσφέρει μέσα από την
δική του καθοδήγηση.
Πρέπει να ενεργεί με βάση την δική του φιλοσοφία για την
ζωή, και να ενθαρρύνει την πρωτοβουλία καθώς και το πνεύμα του νικητή στους
παίκτες του.
Κάθε ώρα, κάθε μέρα, κάθε
εβδομάδα κατά την διάρκεια της περιόδου παρουσιάζει και ένα καινούργιο
ψυχολογικό πρόβλημα. Ο προπονητής πρέπει να διατηρήσει το ομαδικό πνεύμα και τη
διάθεση των παικτών σε υψηλό επίπεδο. Να έχει τους παίκτες σε ετοιμότητα για
τον αγώνα και να μπορέσει να πάρει απ’ αυτούς το καλύτερο δυνατό. Πρέπει να
γνωρίζει ποιοι παίκτες χρειάζονται περισσότερη κατανόηση, όπως και να
χειρίζεται τις αλλαγές στο σχήμα της ομάδας για να αποκτά ψυχολογικό
πλεονέκτημα. Πρέπει να είναι προσεκτικός με τις τιμωρίες των παικτών και τις αντιδράσεις από αυτές.
Κάθε προπονητής αντιμετωπίζει
δύσκολες καταστάσεις, και πρέπει να ενεργεί όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για να
μη μεγαλώσει το πρόβλημα.
Προτάσεις για τον προπονητή:
Η διαρκής προσπάθεια είναι το
απαραίτητο συστατικό κάθε ομάδας που θέλει να είναι ανταγωνιστική. Οι παίκτες
της πρέπει να τρέχουν από την μία άσκηση στην άλλη, να τρέχουν στο σφύριγμα του
προπονητή, να δουλεύουν όταν έρχονται στο γήπεδο πριν την προπόνηση αλλά και
στο τέλος της. Δεν πρέπει να κάθονται βαριεστημένα όταν ακούν τις εντολές ή τις
επεξηγήσεις του προπονητή και φυσικά αυτό είναι ένα θέμα που το καθορίζει ο προπονητής ανάλογα με τον τρόπο δουλειάς του καθώς και την συμπεριφορά του.
Ξεκινώντας από την προαγωνιστική περίοδο ο προπονητής δεν πρέπει να επιλέγει γρήγορα την
αρχική πεντάδα. Πρέπει να αλλάζει πεντάδες και να δοκιμάζει σχήματα γιατί αν δεν το κάνει θα απογοητεύσει τους υπόλοιπους
πολύ γρήγορα και θα τους κάνει να νοιώσουν λιγότερο απαραίτητοι εάν δεν τους δώσει
κάποιες ευκαιρίες πριν επιλέξει την αρχική του πεντάδα.
Οι αλλαγές στις πεντάδες δίνουν
στους πιθανούς αναπληρωματικούς την αίσθηση του βασικού και το αντίθετο με
αποτέλεσμα οι βασικοί να σέβονται και να κατανοούν τους παίκτες στον πάγκο,
αλλά και οι αναπληρωματικοί να νοιώθουν απαραίτητοι και αναγκαίοι στην ομάδα.
Αλλάζοντας παίκτες στις πεντάδες δημιουργείται καλύτερη συνεργασία μεταξύ
βασικών και αναπληρωματικών στα επιθετικά και τα αμυντικά συστήματα της ομάδας,
κάτι που θα συμβεί οπωσδήποτε κατά την διάρκεια ενός αγώνα.
Η μη άμεση επιλογή της αρχικής
πεντάδας κάνει την προπόνηση στην προαγωνιστική περίοδο πιο συναγωνιστική, και επιτρέπει την δημιουργία
πραγματικών συνθηκών αγώνα.
Η κριτική του προπονητή πρέπει να
είναι πάντα εποικοδομητική. Μια παρατήρηση που γίνεται σε ένα παίκτη πρέπει να
έχει ισχύ για όλους. Η επιβράβευση είναι απαραίτητη και πρέπει να αφορά όλους τους
τομείς της αγωνιστικής συμπεριφοράς.
Οι παίκτες πρέπει να
αντιλαμβάνονται την κριτική όπως τα χρήματα, και να ανησυχούν μόνο από την
έλλειψη τους. Οι παίκτες που δέχονται τις περισσότερες παρατηρήσεις είναι αυτοί
που χρησιμοποιούνται πιο πολύ. Πρέπει να αντιμετωπίζουν και να μαθαίνουν από τα
λάθη τους, και να μην κατηγορούν τους άλλους γι’ αυτά.
Η φαντασία και ο οραματισμός,
είναι δύο σημαντικά στοιχεία όχι μόνο για την αγωνιστική προετοιμασία των
παικτών αλλά και την αντιμετώπιση της προσωπικότητας των. Ο προπονητής πρέπει
να είναι ικανός να προγραμματίζει μελλοντικές καταστάσεις μέσα και έξω από το
γήπεδο για τους παίκτες του. Πρέπει να παίρνει τις αποφάσεις του με λογική,
κρίση και φαντασία.