ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΠΡΙΝ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ
ΜΟΥΤΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΓΥΜΝΑΣΤΗΣ
Ε-ΜΕΙΛ kostasgymnastic@yahoo.gr
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ:
1. Καλύτεροι είναι οι στόχοι για την απόδοση, για να έρθει το αποτέλεσμα. Η απόδοση καθορίζει το αποτέλεσμα. Δίνεται έμφαση στην νίκη και την επιτυχία με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζονται οι αθλητές και να προτρέχουν. Αλλά η νίκη δεν εξαρτάται μόνο απ’ αυτούς, αλλά και από τους αντιπάλους. Το καλό αποτέλεσμα έρχεται μόνο με καλή απόδοση και συγκέντρωση της προσοχής και της ενεργητικότητας στις πραγματικές απαιτήσεις των αγώνων, και όχι σε αφηρημένα πράγματα.
2. Καλύτεροι είναι οι προσωπικοί στόχοι
3. Τεχνικές χαλάρωσης πριν από τον αγώνα για αθλητές αγχώδεις που καταλαμβάνονται από αρνητικές σκέψεις.
4. Ξεκούραση και καλή διατροφή.
5. Δεν θα πρέπει να ανακαλούν περασμένα γεγονότα, π.χ. όσες φορές έπαιξα μ’ αυτόν τον αντίπαλο έχασα, ή σε αυτό το γήπεδο τραυματίστηκα, ή όσες φορές έλειπε ο Γιώργος από την ομάδα όπως σήμερα, δεν παίξαμε καθόλου καλά.
6. Δεν θα πρέπει να προσέχουν στον μέλλον π.χ. αν αποτύχω και σήμερα ο προπονητής μου δεν θα είναι καθόλου ευχαριστημένος, ή αν δεν νικήσουμε σήμερα δεν θα έχουμε καμιά ελπίδα για άνοδο. Όλα τα παραπάνω αντιμετωπίζονται με τελετουργική εκτέλεση των ρουτινών προπόνησης και θετική σκέψη.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ:
1. Ο βαθμός αυτοπεποίθησης των αθλητών καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία τους.
2. Η υπερβολική αυτοπεποίθηση καταστρέφει.
3. Η πίστη ότι μπορούν να διορθώνουν τα λάθη τους, και ότι τα πράγματα εξαρτώνται κυρίως από τους εαυτούς τους, τους οδηγεί στην αυτοπεποίθηση.
4. Αν οι αθλητές κάνουν λάθος κατά την διάρκεια του αγώνα, δεν πρέπει να τα βάζουν με τον
εαυτό τους και να συνεχίζουν να σκέφτονται το λάθος για αρκετή ώρα γιατί κάνουν και δεύτερο λάθος με συνέπεια να τους αποσπά την προσοχή από την εξέλιξη του αγώνα και να γίνουν κι’ άλλα λάθη.
5. Ασκήσεις χαλάρωσης και κατά την διάρκεια του αγώνα.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ:
1. Μείωση της σημασίας του αποτελέσματος κυρίως στις μικρές ηλικίες.
2. Αυτοκριτική.
3. Εξάλειψη της αβεβαιότητας, η οποία προκαλεί άγχος, το αν θα έχουν μια θέση στην ομάδα από πιθανή ήττα.
4. Οι αθλητές να σκέφτονται τα λάθη τους μετά το τέλος του αγώνα.