Ασκησιολόγιο: Μεθοδολογία στη Διδασκαλία του Σουτ
Η θεματολογία του σεμιναρίου αφορούσε τη διδασκαλία του μπάσκετ στο παιδικό και στο εφηβικό. Η διοργάνωση του σεμιναρίου ήταν πολύ καλή και το επίπεδο των ομιλητών στα θέματα που ανέπτυξαν ιδιαίτερα σημαντικό για τους προπονητές που διδάσκουν στις παραπάνω.
ηλικίες.
Το σεμινάριο ξεκίνησε με το Marco Crespi, βοηθό προπονητή στη Montepaschi Siena. Ο Marco Crespi εργάστηκε στα παιδικοεφηβικά της Olimpia Milano από το 1983 έως το 2000. Από το 1998 έως το 2000 ήταν βοηθός του Bogdan Tanjevic στην Εθνική Ιταλίας και πρώτος προπονητής στην Εθνική Ιταλίας κάτω των 22 ετών. Από το 2003 έως το 2006 συνεργάστηκε με τους Phoenix Suns στο τομέα του διεθνούς scouting.
O coach Crespi αναφέρθηκε στη διδασκαλία του σουτ και το πως πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στα προπόνηση των ποδιών.
Τα σουτ στο σύγχρονο μπάσκετ κατά ένα μεγάλο ποσοστό γίνονται κοντά στο καλάθι ή σε προσπάθεια για τρίποντο. Τα παιδιά αυτών των ηλικιών όμως θα προπονηθούν στα σουτ μέσης απόστασης με ιδιαίτερη προσοχή στη τεχνική του χεριού, στη στάση του σώματος αλλά και στο πως κινούνται με τα πόδια τους πριν πάρουν τη μπάλα. Δίνει ιδιαίτερη σημασία στη τοποθέτηση των ποδιών κάτω από την υποδοχή της μπάλας, ανεξάρτητα από ποια κατεύθυνση έρχεται αυτή στα χέρια του νεαρού παίκτη. Τονίζει τη σημασία του σωστού ρυθμού στη τοποθέτηση του δεύτερου ποδιού σε stride stop. Ο ρυθμός και η ισορροπία οδηγούν σε μία γρήγορη αλλά και σωστή εκτέλεση του σουτ.
Ιδιαίτερα μετά από χειρισμό μπάλας, το σταμάτημα των ποδιών και η τοποθέτηση τους για την εκτέλεση του σουτ, παρομοιάζεται από το coach Crespi σαν την ικανότητα του ποδοσφαιριστή που με μία μόνο επαφή αποκτά τον έλεγχο της μπάλας και μπορεί να αποφασίσει αμέσως την επόμενη κίνηση. Χαρακτηριστικά αναφέρει όλη η κίνηση πρέπει να διαρκεί όσο ένα «Κλικ». Το σουτ μετά από ντρίμπλα θέλει μεγάλη ικανότητα στο ρυθμό.
Αυτά τα στοιχεία πρέπει να προπονούνται στο παιδικό και στα πρώτα χρόνια του εφηβικού διότι, μετά τα 17 -18 χρόνια είναι πολύ δύσκολο να αλλάξεις κακές συνήθειες σε ένα παίκτη.
Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας ο προπονητής θα βρει το κατάλληλο τρόπο επίδειξης των κινήσεων αλλά και ομιλίας προς τα παιδιά, έτσι ώστε αυτά να καταλαβαίνουν τι ζητάει και ποιες είναι οι προϋποθέσεις ενός σωστού σουτ.
Στη παιδική ηλικία οφείλει ο προπονητής να πάρει τη σκέψη του παιδιού από το αποτέλεσμα ενός σουτ, να αποφύγει τη δημιουργία αρνητικών συναισθημάτων όταν δεν σκοράρει, γιατί απλά μαθαίνει να σουτάρει σωστά. Το σκοράρισμά στα περιφερειακά σουτ θέλει υπομονή και αρκετή συστηματική δουλειά.
Πέρα από τις ασκήσεις διδασκαλίας του σουτ, στην Ιταλία όλα τα παιδιά σε κάθε προπονητική μονάδα ακολουθούν πρόγραμμα εκγύμνασης των ποδιών, με σχοινάκια με μικρά εμπόδια, με ασκήσεις ισορροπίας και αλτικές ασκήσεις με τις μπάλες του μπάσκετ στα χέρια. Εκτελούν διαφορετικά άλματα σε κατέυθυνση μέσα στο χώρο με το τελευταίο άλμα να είναι πάντα κάθετο. Επίσης γίνονται και αλτικές ασκήσεις με τα παιδιά να έχουν πλάτη στο καλάθι και στο τελευταίο άλμα να γυρίζουν και να σκοράρουν.
Σκοπός του προγράμματος με την ονομασία “tirare con i piedi” είναι τα πόδια των νεαρών παικτών να αποκτήσουν ικανότητες που θα βοηθήσουν και στην αποφυγή των τραυματισμών κατά την εξέλιξη τους στο ανδρικό μπάσκετ.
Στις ασκήσεις που παρουσιάζονται στη συνέχεια ο coach Crespi ζητάει χαρακτηριστικά από τα παιδιά να «πιάσουν τη μπάλα με τα πόδια».
ΑΣΚΗΣΗ 1
Τα παιδιά ξεκινούν πλάγια βήματα στη περιφέρεια, δέχονται πάσα από το προπονητή ( η πάσα αυτή πρέπει σύμφωνα με το coach Crespi να είναι με κακή εκτέλεση έτσι ώστε ο παίκτης να δυσκολεύεται στην υποδοχή και να προσπαθεί να βελτιώσει την ισορροπία των ποδιών του σε δύσκολες καταστάσεις.
Στη συνέχεια η κίνηση του παιδιού γίνεται με αγωνιστικό τρόπο δίνοντας έμφαση στις μορφές σταματήματος (jump stop, sride stop). Εκτός από την εκτέλεση του σουτ όπυ ισχύουν όλα τα τεχνικά στοιχεία B.E.E.F. (Balance, Elbow, Eyes on the rim, Follow throw), ζητάμε από τα παιδιά να εκτελέσουν κινήσεις με ντρίπλα για lay up. Προσθέτει και προσποιήσεις (jab step). Κατόπιν αλλάζει τη θέση των παιδιών και εκτελεί τη κίνηση με υποδοχή μπάλας στην αριστερή πλευρά.
ΑΣΚΗΣΗ 2Τα παιδιά εκτελούν σουτ αφού πρώτα εκτελέσουν μορφές άλματος πάνω από εμπόδια που βρίσκονται στη διαδρομή τους προς την υποδοχή της μπάλας.
ΑΣΚΗΣΗ 3 Τα παιδιά εκτελούν την παραπάνω άσκηση έχοντας όμως τη μπάλα στα χέρια τους κατά την εκτέλεση των αλμάτων τους. Η κίνηση γίνεται λίγο πιο μακριά από το καλάθι και το σουτ γίνεται αφού μετά το τελευταίο άλμα , εκτελέσουν 2 ντρίπλες προς το καλάθι.
ΑΣΚΗΣΗ 4
Τα παιδιά εκτελούν κίνηση curl από τη γωνία. Υποδέχονται τη μπάλα έχοντας τοποθετήσει τα πόδια τους στο έδαφος πριν αυτή καταλήξει στα χέρια τους. Εκτελούν άλμα και αναβαίνουν πάνω σε ξύλινο κουτί που βρίσκεται μπροστά τους. Εκτελούν 2ο άλμα και προσγειώνονται στα δύο πόδια. Τέλος εκτελούν άλμα και σουτ μέσης απόστασης προς το καλάθι.
ΑΣΚΗΣΗ 5
Τα παιδιά εκτελούν κίνηση flare προς τη γωνία υποδέχονται κακή πάσα από το προπονητή και αφού τοποθετήσουν τα πόδια τους στο έδαφος πριν αυτή καταλήξει στα χέρια τους, εκτελούν σουτ.
Ο coach Crespi κλείνει την ομιλία του τονίζοντας για άλλη μία φορά προς τους προπονητές να είναι ιδιαίτερα προετοιμασμένοι πριν τη προπόνηση έτσι ώστε να διδάξουν αποτελεσματικά στα παιδιά όλο το πλάνο διδασκαλίας τους.
Επιμέλεια Σημειώσεων:
Γιάννης ΤσουμπρήςΚαθηγητής Φυσικής Αγωγής
Συντονιστής Προπονητής Ακαδημίας Μπάσκετ
Ένωσης Τραχώνων/Δία Αλίμου
Οι παραπάνω σημειώσεις είναι απο Διεθνες Σεμινάριο Που Πραγματοποιήθηκε στο Μιλάνο της Ιταλίας .
Αν το επιθυμείτε πατήστε LIKE στην επίσημη σελίδα τουCoachbasketball.gr στο facebook και στηρίξτε την προσπάθεια μας
H ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ.....
https://www.facebook.com/BASKETBALL.COACHES