Αναλύοντας τον Tony Parker και δημιουργική προπονητική σκέψη
Τάκης Πανούλιας |
Εύλογα θα αναρωτηθείτε τι σχέση έχει η ανάλυση των κινήσεων του Tony Parker με την δημιουργική προπονητική, την δημιουργική σκέψη, την παράλληλη σκέψη και την ''διανοητική σκλήρυνση''.
Έχει με την έννοια ότι ένα απλό βίντεο από τα highlights ενός παίκτη του NBA μας δίνει την δυνατότητα να δημιουργήσουμε ''πράγματα'' αν σκεφτούμε διαφορετικά. Η ικανότητα να παίρνουμε την γνώση και να την μετατρέπουμε σε νέες ιδέες, πρωτοποριακές και πρωτότυπες. Βέβαια εδώ σε πρώτη φάση ο δημιουργός είναι ο αθλητής αλλά και αυτόν κάποιοι τον προπόνησαν, τον προπονούν και τον βοήθησαν να εξελιχθεί. Επομένως και ο παίκτης και ο προπονητής ''συνθέτουν'' και δημιουργούν για να προχωρήσει το άθλημα.
Η ικανότητα να παίρνουμε την γνώση και να την μετατρέπουμε σε νέες ιδέες, πρωτοποριακές και πρωτότυπες. Βέβαια εδώ σε πρώτη φάση ο δημιουργός είναι ο αθλητής αλλά και αυτόν κάποιοι τον προπόνησαν, τον προπονούν και τον βοήθησαν να εξελιχθεί. Επομένως και ο παίκτης και ο προπονητής ''συνθέτουν'' και δημιουργούν για να προχωρήσει το άθλημα.
Πολλές από τις κινήσεις που αναλύονται στην συνέχεια είναι περισσότερο ή λιγότερο γνωστές. Πιθανότατα όλοι τις έχουμε δει, επομένως έχουμε όλοι την ίδια γνώση. Το θέμα δεν είναι αν τις γνωρίζουμε αλλά αν μπορούμε ή έχουμε επιχειρήσει να τις αναλύσουμε και να τις διδάξουμε στους παίκτες μας στην προπόνηση. Να τις εντάξουμε στην προπονητική διαδικασία με τρόπο δημιουργικό και αποτελεσματικό. Κάποιοι το έχουν κάνει ήδη. Πως εκτελούνται, πότε εκτελούνται και πότε δεν πρέπει να εκτελούνται απέναντι σε ''ζωντανή'' άμυνα. Ποιες ταιριάζουν σε έναν συγκεκριμένο αθλητή; Σκέφτηκαν δηλαδή διαφορετικά, πιο δημιουργικά και ξεπέρασαν τον ''πόνο'' να βγουν από το κουτί της σκέψης τους.
Το άθλημα εξελίσσεται διαρκώς πρώτα από τους παίκτες που ''ζωγραφίζουν'' στο παρκέ και στην συνέχεια από τους προπονητές, οι οποίοι μελετούν το παιχνίδι και δημιουργούν ''νέα πράγματα''. Η σκέψη έξω από το κουτί δεν είναι πολυτέλεια είναι αναγκαιότητα. Δεν σημαίνει πάντοτε ένα νέο μονοπάτι αλλά ένα παράπλευρο μονοπάτι.
Τι σημαίνει να είσαι δημιουργικός; Ο De Bono δίνει μια σαφή απάντηση στο ερώτημα αυτό. ''Αντίθετα με ότι πολλοί πιστεύουν, το να είναι κάποιος δημιουργικός δεν σημαίνει να κάνεις διαφορετικά πράγματα από τους άλλους. Το να είσαι δημιουργικός σημαίνει να γεννάς αξιόλογες ιδέες''.
Αν η προπόνηση μας περιλαμβάνει μόνο απλά lay up σε ευθεία (το βλέπουμε και στο ζέσταμα των ομάδων), σε μια μέτρια ταχύτητα και δίχως άμυνα, τότε πως έχουμε την απαίτηση οι παίκτες στο παιχνίδι να εκτελέσουν κάτι διαφορετικό;
Παρότι το σημερινό άρθρο ασχολείται με την δημιουργικότητα στην τεχνική το ίδιο μπορεί να γίνει και με τακτικά, στρατηγικά και άλλα προπονητικά θέματα. Για παράδειγμα θα επικρατήσουν οι small ball πεντάδες στο μέλλον ή μια νέα φουρνιά old school ψηλών θα επαναφέρει το post game; Ποια η επίδραση των stretch four στο επιθετικό παιχνίδι των ομάδων; Ρισκάρουμε στέλνοντας παίκτες στο επιθετικό ριμπάουντ ή θέλουμε γρήγορες επιστροφές για να αποφύγουμε τον αιφνιδιασμό; Τι γίνεται με το παιχνίδι μέσης απόστασης (midrange game) ή με την άμυνα ζώνης; Τα θέματα αυτά είναι γνωστά στους ειδικούς επομένως η διαφορά δεν είναι στη γνώση αλλά στο ποιος μαθαίνει πιο γρήγορα, ποιος δημιουργεί νέες, πρωτοποριακές και αποτελεσματικές τακτικές και δεν ''επαναπαύεται'' σε ότι γνωρίζει.
Το πρώτο βίντεο που θα δείτε παρακάτω περιλαμβάνει highlights του Tony Parker και σε καμία περίπτωση ο δημιουργός του δεν σκόπευε να χρησιμοποιηθεί για προπονητικό σκοπό.
Ο Tim Springer (Trainer του NBA, WNBA, College και Euroleague) στη συνέχεια το χρησιμοποίησε στην σελίδα του http://spartanpt.com/ για ένα σύντομο άρθρο με τίτλο ''Tony Parker The Master Of The Live Dribble'' για να δείξει πόσο χρόνο ''αναπαύεται'' η μπάλα στα χέρια του και πως την ''κατευθύνει'' εκεί ακριβώς που θέλει. Αυτό ''είδε'' εκείνος στο βίντεο. Αν παρατηρήσετε προσεκτικά αρκετές φάσεις θα δείτε τι ακριβώς εννοεί.
Όμως το συγκεκριμένο βίντεο με έβαλε σε σκέψεις. Πόσα ''πράγματα'' μπορεί να μας δείξει ένα βίντεο compilation από φάσεις για να τα χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά στην προπονητική του μπάσκετ. Τι μπορεί να δούμε που θα μας βοηθήσει να αναπτύξουμε ''νέες ιδέες'' για το άθλημα.
Τι είναι η δημιουργική προπονητική;
Η μελέτη του μπάσκετ (και μέσω βίντεο) μας παρέχει την δυνατότητα να μελετήσουμε κινήσεις παικτών και ομάδων μέσα στο παρκέ. Εκτός από την δυνατότητα που δίνεται σε εμάς τους προπονητές να ''αντιγράψουμε'' διάφορα πράγματα που ταιριάζουν στην δική μας σκέψη, μας παρέχεται η δυνατότητα να δημιουργήσουμε νέα ασκησιολόγια, πρωτοποριακές τακτικές, στρατηγικές και προπονητικές μεθόδους. Αυτό μπορεί να γίνει αν χρησιμοποιήσουμε δημιουργική ή παράλληλη προπονητική σκέψη.
Για να μπορέσουμε να συνθέσουμε καινούργια πράγματα πρέπει πάνω από όλα να σκεφτόμαστε ''έξω από το κουτί''. Το αυγό του Κολόμβου είναι ένα δείγμα του λεγόμενου από τους Αμερικάνους ''think outside the box''.
Τι σημαίνει σκέφτομαι ''έξω από το κουτί''; Σημαίνει σκέφτομαι δημιουργικά, διαφορετικά, αντισυμβατικά, από άλλες οπτικές γωνίες. Σε κάθε πρόβλημα ή δυνατότητα που παρουσιάζεται, δεν περιορίζω τις επιλογές μου σε αυτές που μου επιβάλλει η ''πεπατημένη'', αλλά βλέπω και τις ''εκτός κάδρου'' δημιουργικές προοπτικές.
Όπως λέει ο Edward De Bono ''η βασική αντίληψη είναι ότι όλοι είμαστε σε ένα κουτί που σχηματίζεται από τους περιορισμούς, τις προσδοκίες, τις αντιλήψεις που έχουμε και επομένως παίζουμε μέσα σε αυτό το κουτί. Έτσι το να σκεφτώ έξω από το κουτί σημαίνει να ξεφύγω από το κουτί, να αλλάξω αντιλήψεις, περιορισμούς και κανόνες και να δημιουργήσω νέες ιδέες. Στην πραγματικότητα σημαίνει να δημιουργήσω μια ιδέα που δεν είναι αναμενόμενη στην συνηθισμένη συμπεριφορά και τρόπο σκέψης μας''.
Ο Αρίσταρχος και μεταγενέστερα ο Κοπέρνικος και ο Γαλιλαίος ''είδαν'' ότι ο γη δεν είναι επίπεδη και ο Ήλιος δεν κινείται γύρω από την γη, και ο Φλέμινγκ μέσα στην μούχλα ''είδε'' την πενικιλίνη γιατί ''έφυγε από το κεντρικό μονοπάτι της σκέψης τους σε ένα παράπλευρο.
Φυσικά η γνώση που αποκτά ο προπονητής από την βασική διδασκαλία της τεχνικής, της τακτικής αλλά και η μεθοδολογία της προπονητικής είναι απαραίτητο προαπαιτούμενο. Η γνώση επομένως των βασικών του αθλήματος και της προπονητικής είναι το ξεκίνημα. Με τα χρόνια συνήθως οι προπονητές περνούν από διάφορα στάδια. Ανάλογα με το ταλέντο του ο καθένας μας φθάνει, ή τουλάχιστον έτσι πρέπει, σε ένα επίπεδο που δύναται να δημιουργήσει δικά του ''πράγματα'' βασισμένος στην παρατήρηση του αθλήματος, άλλων αθλημάτων, άλλων κλάδων και επιστημών σχετικών με την προπονητική, την διδασκαλία, την μάθηση, το coaching, την ψυχολογία, την επικοινωνία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Η γνώση είναι η βάση αλλά δεν είναι πλέον το κυρίαρχο στοιχείο που θα κάνει ένα προπονητή να ξεχωρίσει. Σε μια εποχή που η τεχνολογία και το διαδίκτυο παρέχουν απλόχερα σε όλους κάθε είδους γνώση, η πρόκληση πλέον για τον προπονητή είναι η δημιουργία νέων ιδεών, μεθόδων και κατευθύνσεων για να βοηθήσουν τους αθλητές και τις ομάδες τους να μεγιστοποιήσουν την απόδοση τους. Πολλοί προπονητές ψάχνουν νέες ασκήσεις, ασκησιολόγια, συστήματα και τακτικές. Αν και όλοι δανειζόμαστε γνώση από άλλους προπονητές αν δεν την χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά δεν θα σημειώσουμε την απαραίτητη πρόοδο.
Δείτε όμως πρώτα το βίντεο και συνεχίζουμε...
Αναλύοντας τις κινήσεις του Parker στο βίντεο αρχικά στο 0:59 παρατηρούμε ένα τελείωμα με το εσωτερικό χέρι στον αιφνιδιασμό (inside hand stretch lay up). Το ίδιο τελείωμα μπορείτε να το δείτε και στο 6:08 και εδώ βλέπουμε πόσο εκτείνει το σώμα του για να αποφύγει τον ψηλότερα αντίπαλο του. To inside hand lay up είναι μια πολύ καλή κίνηση απέναντι σε αντίπαλο σε διείσδυση στο καλάθι. Το τελείωμα αυτό αποσυντονίζει τον αμυντικό στην προσπάθεια του να ''κόψει'' το επιθετικό αφού λογικά περιμένει ένα συνηθισμένο layup (παράλληλη σκέψη).
Όπως θα παρατηρήσετε η εκτέλεση του lay up με το εσωτερικό χέρι είναι αρκετά απλή, αφού εκτελούμε ένα κανονικό lay up με το δεξί από την αριστερή πλευρά και το αντίθετο. Έτσι αν κάνουμε διείσδυση από δεξιά απογειωνόμαστε με το δεξί πόδι και τελειώνουμε με αριστερό χέρι. Στο επόμενο βίντεο μπορούμε να δούμε την κίνηση.
Όπως θα παρατηρήσετε η εκτέλεση του lay up με το εσωτερικό χέρι είναι αρκετά απλή, αφού εκτελούμε ένα κανονικό lay up με το δεξί από την αριστερή πλευρά και το αντίθετο. Έτσι αν κάνουμε διείσδυση από δεξιά απογειωνόμαστε με το δεξί πόδι και τελειώνουμε με αριστερό χέρι. Στο επόμενο βίντεο μπορούμε να δούμε την κίνηση.
Βέβαια το βίντεο δείχνει την κίνηση στο στάδιο της εκμάθησης. Το πότε θα εκτελέσουμε την κίνηση όμως και πόσο θα εντείνουμε το σώμα και το χέρι μας, σε ποιο σημείο του ταμπλό θα στείλουμε την μπάλα και με ποια καμπύλη θέλει ζωντανό παιχνίδι 1 εναντίον 1 ή ακόμα και αντιμετώπιση του παίκτη που έρχεται για βοήθεια. Πρέπει να δημιουργήσουμε μια άσκηση με ένα τέτοια σενάριο αλλά και να κοουτσάρουμε την άσκηση αυτή. Η άσκηση από μόνη της δεν είναι αρκετή αν δεν παρέχουμε την κατάλληλη εποικοδομητική κριτική.
Μπορούμε άραγε να διδάξουμε τους παίκτες μας να είναι δημιουργικοί; Μπορούμε εμείς οι προπονητές να μάθουμε να είμαστε δημιουργικοί; Μπορούμε να υιοθετήσουμε κινήσεις που φαίνονται ανορθόδοξες, να ξεκολλήσουμε από το δεξιά-δεξί χέρι και αριστερά- αριστερό χέρι και να δούμε τα πράγματα πιο δημιουργικά (το κουτί που λέγαμε).
Συνεχίζουμε όμως ...
Στο 1:05 (όπως και στο 2:35) του βίντεο έχουμε την πρώτη από τις χαρακτηριστικές κινήσεις (signature moves) που συνηθίζει να εκτελεί ο Tony Parker. Είναι ο συνδυασμός της ντρίπλας in and out (μέσα-έξω) ντρίπλας και crossover (σταυρωτής). Πολύ γρήγορος συνδυασμός από τους αγαπημένους μου. Πάντοτε την διδάσκω στους αθλητές μου γιατί είναι εύκολο το footwork, όταν τελειοποιηθεί, είναι πολύ γρήγορος συνδυασμός και μπορεί να ''παντρευτεί'' με διαφορετικά τελειώματα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο παίκτης χρησιμοποιεί και το στεφάνι για προστασία εκτελώντας από την αντίθετη πλευρά.
Στο επόμενο βίντεο ο Augie Johnston, επαγγελματίας παίκτης και trainer, αναλύει τρεις κινήσεις του Parker (την ανοιχτή σταυρωτή, τον συνδυασμό μέσα - έξω ντρίπλας και σταυρωτής και την κίνηση spin). Στο 1:32 του βίντεο αναλύεται ο συνδυασμός μέσα - έξω και σταυρωτής. Εκτός από την τεχνική που αναλύει αν αποφασίσουμε να διδάξουμε την συγκεκριμένη κίνηση πρέπει να εντοπίσουμε αν υπάρχουν αδυναμίες και ελλείψεις στον αθλητή μας ως προς το footwork ή τον επιμέρους χειρισμό.
Μπορούμε άραγε να διδάξουμε τους παίκτες μας να είναι δημιουργικοί; Μπορούμε εμείς οι προπονητές να μάθουμε να είμαστε δημιουργικοί; Μπορούμε να υιοθετήσουμε κινήσεις που φαίνονται ανορθόδοξες, να ξεκολλήσουμε από το δεξιά-δεξί χέρι και αριστερά- αριστερό χέρι και να δούμε τα πράγματα πιο δημιουργικά (το κουτί που λέγαμε).
Συνεχίζουμε όμως ...
Στο 1:05 (όπως και στο 2:35) του βίντεο έχουμε την πρώτη από τις χαρακτηριστικές κινήσεις (signature moves) που συνηθίζει να εκτελεί ο Tony Parker. Είναι ο συνδυασμός της ντρίπλας in and out (μέσα-έξω) ντρίπλας και crossover (σταυρωτής). Πολύ γρήγορος συνδυασμός από τους αγαπημένους μου. Πάντοτε την διδάσκω στους αθλητές μου γιατί είναι εύκολο το footwork, όταν τελειοποιηθεί, είναι πολύ γρήγορος συνδυασμός και μπορεί να ''παντρευτεί'' με διαφορετικά τελειώματα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο παίκτης χρησιμοποιεί και το στεφάνι για προστασία εκτελώντας από την αντίθετη πλευρά.
Στο επόμενο βίντεο ο Augie Johnston, επαγγελματίας παίκτης και trainer, αναλύει τρεις κινήσεις του Parker (την ανοιχτή σταυρωτή, τον συνδυασμό μέσα - έξω ντρίπλας και σταυρωτής και την κίνηση spin). Στο 1:32 του βίντεο αναλύεται ο συνδυασμός μέσα - έξω και σταυρωτής. Εκτός από την τεχνική που αναλύει αν αποφασίσουμε να διδάξουμε την συγκεκριμένη κίνηση πρέπει να εντοπίσουμε αν υπάρχουν αδυναμίες και ελλείψεις στον αθλητή μας ως προς το footwork ή τον επιμέρους χειρισμό.
Στο 1:17, 1:24 και 6:25 (χωρίς σταυρωτή να προηγείται), έχουμε το διάσημο spin move, το οποίο ο Parker συνδυάζει με την ''ανοιχτή ή πεταχτή σταυρωτή'', ειδικά στον αιφνιδιασμό που στην ουσία πετάει την μπάλα μπροστά και διαγώνια και μετά την πιάνει και εκτελεί μια περιστροφή και power lay up. Η καινοτομία που εφαρμόζει ο Γάλλος είναι ότι στην σταυρωτή δεν χαμηλώνει ιδιαίτερα και στρίβει το σώμα του πολύ προετοιμάζοντας την περιστροφή. ΝΑΙ δεν θέλουμε η μπάλα να είναι για μεγάλο χρονικό διάστημα στον αέρα (μεταξύ χεριού και εδάφους), αλλά εδώ κίνηση γίνεται σε ανοιχτό γήπεδο με τον αμυντικό σε μειονεκτική θέση και εκτελεί με τρομερή ταχύτητα (αλλαγή αντιλήψεων και περιορισμών).
Στο παρακάτω βίντεο ο Andrea Bargnani χάνει κυριολεκτικά τον Parker, που παρότι χρησιμοποιεί την κίνηση πολύ συχνά, δεν μπορεί να τον σταματήσει κανείς, γιατί όπως ανέφερα την εκτελεί με μεγάλη ταχύτητα και εξαιρετική ισορροπία.
Ο Parker δεν έχει κανένα πρόβλημα να εκτελέσει την κίνηση και από τις δύο πλευρές όπως μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βίντεο.
Επίσης στο επόμενο κλιπ εκτελεί με τρομακτική ταχύτητα το spin εναντίον του Norris Cole στο τέταρτο δεκάλεπτο του πρώτου αγώνα στα τελικά του 2013. Μιλάμε για ένα guard 6'2'' και 185 pounds (83 κιλά) με εκπληκτικά ποσοστά κοντά στο καλάθι. Μπορείτε να δείτε τα ποσοστά του στο http://vorped.com/1-nba/2014-2015/player/1134/tony-parker/shotchart/
Τώρα ας σταματήσουμε λίγο να δούμε την ανάλυση της κίνησης του ''Frenchie'' από τον Collin Castellaw του shotmechanics.com.
Αν με ρωτήσετε ποια κίνηση θα δίδασκα για να προετοιμάσω το spin move θα πρότεινα την ντρίπλα μέσα - έξω (in and out) ή την ''ντρίπλα υαλοκαθαριστήρας'' (windshield wiper dribble) ειδικά σε παίκτες που το επίπεδο τους δεν είναι υψηλό τεχνικά. Η διαφορά της in and out και της windshield ντρίπλας είναι ότι η πρώτη είναι μια ημικυκλική κίνηση σε μια αναπήδηση της μπάλας ενώ η δεύτερη εκτελείται με δύο αναπηδήσεις μία μέσα και μία έξω. Αφού όλοι δουλεύουμε στατικά ντρίπλα με το ένα χέρι δεξιά-αριστερά γιατί δεν την βάζουμε σε χρήση σε ένα πολύ ωραίο combo move (δημιουργία μια νέας ιδέας).
Επιστρέφοντας στο πρώτο βίντεο Tony Parker - The Frenchie στο 1:45, 2:31, 3:15, 3:42 βλέπουμε pull-up jump shots ντριπλάροντας προς τα αριστερά. Δείτε επίσης στο 0:27, 0:41, και 2:40 του παρακάτω βίντεο τον Parker να εκτελεί σουτ από ντρίπλα κινούμενος αριστερά. Το pull-up jump shot το σημειώνουμε διότι από αριστερά έχει σχεδόν πάντα μεγαλύτερα ποσοστά. Στο 2:17 έχουμε pull-up jump shot από δεξιά. Βέβαια στο ίδιο βίντεο αξίζει να δείτε στο 1:15 το ''ακροβατικό'' καλάθι του! Ε, αυτό δεν ξέρω αν διδάσκεται!!!
Επιστρέφοντας στο πρώτο βίντεο Tony Parker - The Frenchie στο 1:45, 2:31, 3:15, 3:42 βλέπουμε pull-up jump shots ντριπλάροντας προς τα αριστερά. Δείτε επίσης στο 0:27, 0:41, και 2:40 του παρακάτω βίντεο τον Parker να εκτελεί σουτ από ντρίπλα κινούμενος αριστερά. Το pull-up jump shot το σημειώνουμε διότι από αριστερά έχει σχεδόν πάντα μεγαλύτερα ποσοστά. Στο 2:17 έχουμε pull-up jump shot από δεξιά. Βέβαια στο ίδιο βίντεο αξίζει να δείτε στο 1:15 το ''ακροβατικό'' καλάθι του! Ε, αυτό δεν ξέρω αν διδάσκεται!!!
Το midrange game σίγουρα έχει χαμηλά ποσοστά αλλά μήπως για αυτό είμαστε υπεύθυνοι και εμείς που δεν διδάσκουμε ή δεν προπονούμε το σουτ μετά από ντρίπλα (pull up jumper). Άραγε η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα. Επιτρέπουμε την εκτέλεση του στους νεαρούς παίκτες μας ή το θεωρούμε ατομικό παιχνίδι; Η μοδάτη τάση είναι οι επιθέσεις να εκδηλώνονται ή πολύ κοντά στο καλάθι που το ποσοστό είναι υψηλό και δίνει την δυνατότητα για πολλά επιθετικά ριμπάουντ ή με τρίποντο που το ποσοστό είναι μεν χαμηλότερα αλλά δίνει ένα πόντο περισσότερο. Άρα το 3/5 τρίποντα ''αξίζει'' 1 πόντο επιπλέον από το 4/5 δίποντα. Η αλήθεια είναι ότι όσες ομάδες επιχείρησαν να παίξουν στην μέση απόσταση δεν τα κατάφεραν πολύ καλά. Όμως και το παιχνίδι κοντά στο καλάθι απαιτεί οι ''κοντοί'' μας παίκτες να μπορούν να εκτελέσουν από κοντά με διαφορετικούς τρόπους. Διδάσκουμε όμως και στους κοντούς παίκτες κινήσεις ποστ όπως το up and under που εκτελεί πολύ συχνά ο Parker όπως μπορείτε να δείτε στο επόμενο βίντεο;
Θυμηθείτε ότι ο Kobe Bryant αφιέρωσε χρόνο ένα καλοκαίρι για να προπονηθεί με τον μεγάλο Hakeem Olajuwon για να βελτιώσει τις κινήσεις κοντά στο καλάθι και το footwork του (παράπλευρη σκέψη).
Στο αρχικό βίντεο στο 2:04 θα παρατηρήσουμε ακόμα τον point guard των San Antonio Spurs να εκτελεί δύο διαδοχικά hop step extended lay ups. Κίνηση που είναι πολύ αποτελεσματική σε τελειώματα μέσα στη ρακέτα όπου υπάρχει συνωστισμός και επαφές. Συγνώμη αλλά θα μπω στο πειρασμό να σας δείξω το Tracy McGrady να εκτελεί μερικά αφού έκανε την κίνηση να φαίνεται πολύ εύκολη και αβίαστη. Παράλληλη η αλλαγή κατεύθυνσης (pro hop) είναι η πινελιά που δίνει το κάτι παραπάνω στην κίνηση (διαφορετικός δρόμος).
Στο 3:04, 5:02, 6:14, 7:17 και 7:25 μπορούμε να δούμε το teardrop ή floater που μαζί με την κίνηση spin και το lay up με το ανάποδο ή αντίθετο πόδι είναι οι κινήσεις που τον χαρακτηρίζουν περισσότερο. Ο Parker τις περισσότερες φορές εκτελεί το floater από μακρινή απόσταση ακόμα και έξω από την ρακέτα με πολύ καλά ποσοστά. Το παρακάτω βίντεο είναι ολόκληρο αφιερωμένο στα floaters του Tony Parker. Κάποτε το floater έκανε τους προπονητές να βγάζουν σπυράκια και οι παίκτες που τα τολμούσαν χαρακτηρίζονταν επιπόλαιοι (η λογική του ''έτσι τα μάθαμε έτσι τα κάνουμε εδώ τα πράγματα'').
Θυμηθείτε ότι ο Kobe Bryant αφιέρωσε χρόνο ένα καλοκαίρι για να προπονηθεί με τον μεγάλο Hakeem Olajuwon για να βελτιώσει τις κινήσεις κοντά στο καλάθι και το footwork του (παράπλευρη σκέψη).
Στο αρχικό βίντεο στο 2:04 θα παρατηρήσουμε ακόμα τον point guard των San Antonio Spurs να εκτελεί δύο διαδοχικά hop step extended lay ups. Κίνηση που είναι πολύ αποτελεσματική σε τελειώματα μέσα στη ρακέτα όπου υπάρχει συνωστισμός και επαφές. Συγνώμη αλλά θα μπω στο πειρασμό να σας δείξω το Tracy McGrady να εκτελεί μερικά αφού έκανε την κίνηση να φαίνεται πολύ εύκολη και αβίαστη. Παράλληλη η αλλαγή κατεύθυνσης (pro hop) είναι η πινελιά που δίνει το κάτι παραπάνω στην κίνηση (διαφορετικός δρόμος).
Στο 3:04, 5:02, 6:14, 7:17 και 7:25 μπορούμε να δούμε το teardrop ή floater που μαζί με την κίνηση spin και το lay up με το ανάποδο ή αντίθετο πόδι είναι οι κινήσεις που τον χαρακτηρίζουν περισσότερο. Ο Parker τις περισσότερες φορές εκτελεί το floater από μακρινή απόσταση ακόμα και έξω από την ρακέτα με πολύ καλά ποσοστά. Το παρακάτω βίντεο είναι ολόκληρο αφιερωμένο στα floaters του Tony Parker. Κάποτε το floater έκανε τους προπονητές να βγάζουν σπυράκια και οι παίκτες που τα τολμούσαν χαρακτηρίζονταν επιπόλαιοι (η λογική του ''έτσι τα μάθαμε έτσι τα κάνουμε εδώ τα πράγματα'').
Στο 3:50 και 5:12 και πάλι του αρχικού βίντεο έχουμε καλάθια του Parker με lay up με ''ανάποδο πόδι'' ή ''λάθος πόδι'' μια κίνηση που πολλές φορές κάνει έξαλλους τους προπονητές και το απαγορεύουν ρητά και δια ροπάλου όπως και το lay up με το εσωτερικό χέρι. Συνήθως τα παιδιά εκτελούν αυτή την κίνηση επειδή δεν έχουν τελειοποιήσει την κίνηση του lay up, ειδικά με το ''αδύνατο'' τους χέρι.
Η διαφορά είναι ο Parker όπως και αρκετοί ακόμα έμπειροι παίκτες εκτελούν την κίνηση σκόπιμα με αποτέλεσμα να αποσυντονίζουν (μπερδεύουν) τον αμυντικό που στην κυριολεξία αιφνιδιάζεται, χάνει τον συγχρονισμό του στην προσπάθεια του να κόψει τον επιθετικό. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε την κίνηση και θα παρατηρήσετε στο 0:17 την κίνηση και αν το σταματήσετε στο 0:25 και το αφήσετε να ''τρέξει'' θα διαπιστώσετε πως η κίνηση είναι ηθελημένη.
Το ''λάθος'' πόδι με ανεβασμένο το γόνατο, λειτουργεί σαν ασπίδα ενάντια στον αμυντικό, αφού ο αμυντικός πρέπει να κάνει επαφή στο σώμα του επιτιθέμενου για να φθάσει στην αντίθετη πλευρά του για να κάνει το κόψιμο. Η κίνηση αυτή είναι πολύ εύκολο να προκαλέσει το φάουλ. Ακόμα ο εσωτερικός ώμος και το χέρι εμποδίζουν τον αμυντικό αλλά και με την επαφή τις περισσότερες φορές ανακόπτουν το άλμα του αμυνόμενου (διαφορετική οπτική).
Πάλι από ShotMechanics μπορείτε να παρατηρήσετε την ανάλυση της κίνησης για την διδάξετε με σωστό τρόπο.
Στο πρώτο βίντεο Tony Parker - The Frenchie στο 7:05, 7:45 μπορούμε να δούμε δύο reverse lay ups αλλά στο 7:45 έχουμε το reverse lay up μετά από κίνηση euro step. Κίνηση που μπορείτε να δείτε την διδασκαλία της στο επόμενο βίντεο. Φανταστείτε ότι η κίνηση αυτή ήταν διαδεδομένη στα ανοικτά γήπεδα στην Ελλάδα. Κάποια στιγμή οι διαιτητές την σφύριζαν βήματα! Οι εποχές άλλαξαν, οι αντιλήψεις άλλαξαν και μας προέκυψε το Eurostep του Manu Ginobili.
Τέλος στο αρχικό βίντεο έχουμε στο 3:23 7:20, 7:35 8:05 spot up jump shots, στο 5:20, 7:00, 7:27, εκπληκτικές ασίστ από τον Γάλλο guard (που βελτιώθηκε σταδιακά σε αυτόν το τομέα χρησιμοποιώντας το γεγονός ότι είναι θανάσιμη επιθετική απειλή) και στο 8:30 ...τον πανηγυρισμό του πρωταθλητή!
Το επόμενο βίντεο με τίτλο (Tony Parker Finishing) ο δημιουργός του παρουσιάζει 8 διαφορετικά τελειώματα δημιουργώντας έτσι ένα ολόκληρο ασκησιολόγιο. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε παρατηρώντας άλλους παίκτες, guards, forwards ή centers και να συνθέσουμε νέες κινήσεις με τις δικές μας προσωπικές πινελιές.
Με την ίδια διαδικασία παρατηρώντας το παιχνίδι μπορούμε να αναπτύξουμε την τεχνική, τακτικές του παιχνιδιού. Δεν πρέπει χρειάζεται να σταματήσουμε στην μελέτη του μπάσκετ παρόλα αυτά. Μπορούμε να δανειστούμε ιδέες από άλλα ομαδικά αθλήματα, από άλλους κλάδους για να αναπτύξουμε καινούργια πράγματα.
Σε παλαιότερο άρθρο είχα γράψει για την Θεωρία του Χάους στο μπάσκετ, για την Θεωρία των Δικτύων (Theory of Networks), την Τέχνη του Πολέμου και το μπάσκετ όπως και πολλές άλλες θεωρίες που μας βοηθούν να ''προχωρήσουμε'' το παιχνίδι του μπάσκετ.
Ολοκληρώνοντας το κομμάτι δεν γίνεται να μην μπω στον πειρασμός να προσθέσω και το βίντεο με την ανορθόδοξη χορευτική φιγούρα του Kyrie Irving που ''ζάλισε'' τον Jeremy Lin πριν από μερικά βράδια.
Κίνηση την οποία άμεσα αποκωδικοποίησε o Jesse Snake Muench και την χορογράφησε για όλους μας.
Είπαμε δημιουργικότητα, ταχύτατη μετάδοση γνώσεων και τόλμη να χρησιμοποιήσουμε νέα πράγματα. Οι προπονητές πολλές φορές διστάζουμε να δοκιμάσουμε νέα πράγματα με την πιθανότητα αυτά να μην έχουν αποτέλεσμα. Θα επανέλθω με το θέμα σύντομα, καθώς το άρθρο είναι ήδη μεγάλο και ελπίζω να μην σας κούρασα.
Αν το επιθυμείτε πατήστε LIKE στην επίσημη σελίδα του Coachbasketball.gr στα social media και στηρίξτε την προσπάθεια μας H ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ...!!!