Τυπολόγιο στατιστικών Ευρωλίγκας και Ελληνικού Πρωταθλήματος
Η προσπάθεια για καταγραφή στατιστικών ξεκίνησε στο Badbasket κάπου στα τέλη Δεκεμβρίου με την παρουσίαση των προηγμένων ομαδικών στατιστικών της Ευρωλίγκας. Στη συνέχεια, αφού προστέθηκαν κάποιες στήλες στους πίνακες αυτούς, άρχισε και η παρουσίαση των στατιστικών των παικτών της διοργάνωσης με αναφορά σε κάποια, δημοφιλή πια, προηγμένα στατιστικά που έφταναν μέχρι τον υπολογισμό των πόντων ανά 100 κατοχές, σε άμυνα και επίθεση. Στη συνέχεια προστέθηκε και ο υπολογισμός των Player Efficiency Ratings και Win Shares και ή όλη προσπάθεια επεκτάθηκε και στα στατιστικά του Ελληνικού Πρωταθλήματος. Μετά το τέλος της σεζόν, όταν είχαν πια παρουσιαστεί τα τελικά στατιστικά των δύο διοργανώσεων για τη σεζόν 2016-17, άρχισα μια προσπάθεια για καταγραφή των στατιστικών προηγούμενων σεζόν της Ευρωλίγκας, που έχει φτάσει μέχρι σήμερα σε αυτά της σεζόν 2011-12.
Όλες αυτές οι προσθήκες στους πίνακες μέσα στη σεζόν, δεν έδωσαν την ευκαιρία να αναρτηθεί ένα τυπολόγιο που να αναφέρεται στο σύνολο των στατιστικών που παρουσιάζονται αλλά και στους ακριβείς τύπους που χρησιμοποιούνται, κάτι που θα προσπαθήσω να διορθώσω στη παρούσα ανάρτηση.
Όλες αυτές οι προσθήκες στους πίνακες μέσα στη σεζόν, δεν έδωσαν την ευκαιρία να αναρτηθεί ένα τυπολόγιο που να αναφέρεται στο σύνολο των στατιστικών που παρουσιάζονται αλλά και στους ακριβείς τύπους που χρησιμοποιούνται, κάτι που θα προσπαθήσω να διορθώσω στη παρούσα ανάρτηση.
Διαφορές σε επίπεδο υπολογισμού και αποτελεσμάτων
Αν κάνεις μπει στη διαδικασία να συγκρίνει τα αποτελέσματα των στατιστικών που έχουν ήδη αναρτηθεί, με αυτά άλλων πηγών, όπως για παράδειγμα του RealGM ή του Gigabasket, σίγουρα θα βρει διαφορές στα αποτελέσματα. Ένα σημείο που μπορεί να προκαλεί αυτές τις διαφορές είναι ο τρόπος μετατροπής του χρόνου συμμετοχής των παικτών, με σκοπό τον υπολογισμό των προηγμένων στατιστικών και δεικτών τους.
Στους δικούς μου πίνακες, χρησιμοποιώ τον πιο πάνω πίνακα για μετατροπή των χρόνων συμμετοχής σε αριθμούς που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα πρόγραμμα όπως το excel, για κατευθείαν υπολογισμό των διαφόρων στατιστικών. Η χρησιμοποίηση τεσσάρων δεκαδικών ψηφίων συνήθως είναι αρκετή για να δώσει σύνολο 200 ομαδικών λεπτών, όταν προστεθούν τα λεπτά συμμετοχής των παικτών μιας ομάδας σε ένα αγώνα. Αυτό για μένα ήταν αρκετό για να καταλήξω στη χρησιμοποίηση του, αλλά η οποιαδήποτε άλλη πηγή μπορεί να χρησιμοποιεί δεκαδικές υποδιαιρέσεις με κάτω/πάνω απο τέσσερα ψηφία, κάτι που σίγουρα θα άλλαζε έστω και ελάχιστα τα αποτελέσματα.
Ένα δεύτερο σημείο που σίγουρα αλλάζει τα αποτελέσματα και μάλιστα πιο δραστικά, είναι το διαφορετικό ποσοστό των συνολικών εκτελεσμένων ελευθέρων βολών (FTA) που χρησιμοποιώ ως τέλος κατοχής. TοBasketball-Reference είναι η πηγή που έχω χρησιμοποιήσει για να βρω τους τύπους υπολογισμού όλων των προηγμένων στατιστικών που παρουσιάζω. Στους διάφορους τύπους που παρουσιάζονται εκεί, χρησιμοποιούνται τα ποσοστά 0,4 ή 0,44 για υπολογισμό των ελευθέρων βολών που θεωρούνται ως τέλος κατοχής. Στους δικούς μου υπολογισμούς, χρησιμοποιώ το ποσοστό 0,47 σε όλες τις περιπτώσεις, ποσοστό που ναι μεν δεν προέκυψε μετά από δική μου έρευνα αλλά δεν χρησιμοποιείται και αυθαίρετα. Το συγκεκριμένο ποσοστό προέκυψε μετά από έρευνα των συντελεστών του in-the-game.org, μιας ιστοσελίδας με αναλυτικά στατιστικά για τις ομάδες και τους παίκτες της Ευρωλίγκας που ήταν διαθέσιμη μέχρι πριν τρία περίπου χρόνια. Η σελίδα χρησιμοποιούσε το ποσοστό αυτό στον υπολογισμό του ρυθμού και άλλων στατιστικών, κάτι που με ώθησε να κάνω το ίδιο σε όλους τους δικούς μου υπολογισμούς, αφού είναι ένα ποσοστό πιο κοντά στη σημερινή πραγματικότητα, τουλάχιστον σε επίπεδο Ευρωλίγκας. Τα ίδια δεδομένα ισχύουν και στον υπολογισμό των στατιστικών του Ελληνικού Πρωταθλήματος.
Αλλαγή στον υπολογισμό των Πυθαγόρειων Νικών
Οι πυθαγόριες νίκες, έχουν ως σκοπό να εκτιμήσουν τον αριθμό νικών στις οποίες θα έπρεπε να φτάσει μια ομάδα με βάση τους συνολικούς πόντους που πετυχαίνει και δέχεται. Ο γενικός τύπος για υπολογισμό των πυθαγόρειων νικών είναι:
Ακολουθεί περιγραφή των στηλών των πινάκων στατιστικών που θα βρείτε στο Badbasket και παρουσιάση των τύπων υπολογισμού όπου αυτό είναι απαραίτητο:
Players - Όνομα παίκτη
TM - Ομάδα παίκτη
ΝΑΤ - Διαβατήριο με το οποίο αγωνίζεται ο παίκτης στη διοργάνωση
ΗΤ - Ύψος παίκτη
POS. - Θέση στη οποία αγωνίζεται ο παίκτης
G - Αριθμός παιχνιδιών
GS - Αριθμός παιχνιδιών στην αρχική πεντάδα
ΜΙΝ - Λεπτά συμμετοχής / MPG - Λεπτά συμμετοχής ανα αγώνα
PTS - Πόντοι
FG - Εύστοχα σουτ
FGA - Προσπάθειες για σουτ
% - Ποσοστό ευστοχίας συνολικών σουτ (FG/FGA*100), σουτ διπόντων (2FG/2FGA*100), σουτ τριπόντων (3FG/3FGA*100) και ελευθέρων βολών (FT/FTA*100).
2FG - Εύστοχα σουτ δύο πόντων
2FGA - Προσπάθειες για σουτ δύο πόντων
3FG - Εύστοχα σουτ τριών πόντων
3FGA - Προσπάθειες για σουτ τριών πόντων
FT - Εύστοχες ελεύθερες βολές
FTA - Προσπάθειες ελευθέρων βολών
ORB - Επιθετικά ριμπάουντ
DRB - Αμυντικά ριμπάουντ
TRB - Συνολικά ριμπάουντ
AST - Τελικές πάσες
STL - Κλεψίματα
TO - Λάθη
BLK - Κοψίματα
BLK ON - Κοψίματα κατά του παίκτη
CM - Φάουλ
RV - Κερδισμένα φάουλ
PIR - Αξιολόγηση παίκτη
(PTS + TRB + AST + STL + BLK + RV) - ((FGA - FG) + ( FTA - FT) + TO + BLK ON + CM)
Προηγμένα στατιστικά
PER - Player Efficiency Rating
Ανεπτυγμένο απο τον John Hollinger ο οποίος το περιγράφει ως ένα στατιστικό "που προσθέτει όλα τα θετικά πεπραγμένα ενός παίκτη μέσα στο γήπεδο, αφαιρεί απο αυτά όλα τα αρνητικά και επιστρέφει ένα δείκτη της συνολικής απόδοσης ενός παίκτη, εκφρασμένο ανα λεπτό συμμετοχής".
Υπολογισμός PER
Πρώτα υπολογίζουμε το μη προσαρμοσμένο PER (uPER) με τον πιο κάτω τύπο:
uPER = (1 / MIN) *
[ 3FG
+ (2/3) * AST
+ (2 - factor * (team_AST / team_FG)) * FG
+ (FT *0.5 * (1 + (1 - (team_AST / team_FG)) + (2/3) * (team_AST / team_FG)))
- VOP * TO
- VOP * DRB% * (FGA - FG)
- VOP * 0.44 * (0.44 + (0.56 * DRB%)) * (FTA - FT)
+ VOP * (1 - DRB%) * (TRB - ORB)
+ VOP * DRB% * ORB
+ VOP * STL
+ VOP * DRB% * BLK
- CM * ((lg_FT / lg_PF) - 0.47 * (lg_FTA / lg_PF) * VOP) ]
όπου:
team_"": Σύνολο στατιστικού ομάδας
lg_"": Σύνολο στατιστικού διοργάνωσης
factor = (2 / 3) - (0.5 * (lg_AST / lg_FG)) / (2 * (lg_FG / lg_FT))
VOP = lg_PTS / (lg_FGA - lg_ORB + lg_TO + 0.47 * lg_FTA)
DRB% = (lg_TRB - lg_ORB) / lg_TRB
Στη συνέχεια προσαρμόζουμε το uPER στον ρυθμό της διοργάνωσης, διαιρώντας τον Ρυθμό της διοργάνωσης με τον Ρυθμό της κάθε ομάδας και πολλαπλασιάζοντας το αποτέλεσμα με το uPER του κάθε παίκτη:
(lg_Pace / team_Pace) * uPER
για να υπολογίσουμε το προσαρμοσμένο PER (aPER).
Στη συνέχεια υπολογίζουμε το aPER της διοργάνωσης (lg_aPER). Για να το κάνουμε αυτό παίρνουμε το σύνολο των στατιστικών των παικτών που μας είναι απαραίτητα και το διαιρούμε προς τον αριθμό των ομάδων. Στη φετινή σεζόν της Ευρωλίγκας οι ομάδες ήταν 16 άρα για τα στατιστικά των αγώνων του ομίλου ή τα συνολικά στατιστικά της διοργάνωσης διαίρεσα με τον αριθμό 16. Στους υπολογισμούς για τα στατιστικά των Playoff της Ευρωλίγκας, όπου συμμετείχαν 8 ομάδες, διαίρεσα τα στατιστικά με τον αριθμό 8.
Όταν υπολογίσουμε τους μέσους όρους των στατιστικών των παικτών, τους χρησιμοποιούμε στη θέση των ατομικών στατιστικών στους πιο πάνω τύπους για να υπολογίσουμε το aPER της διοργάνωσης. Η προσαρμογή στον ρυθμό της διοργάνωσης εδώ δεν είναι απαραίτητη, αφού ο μέσος όρος του ρυθμού των ομάδων είναι ο ρυθμός της διοργάνωσης. Έχοντας το αποτέλεσμα χρησιμοποιούμε τον πιο κάτω τύπο στη περίπτωση κάθε παίκτη για να υπολογίσουμε το PER του:
PER = aPER * (15 / lg_aPER)
Ο πιο πάνω τύπος, ορίζει το 15 PER ως μέση τιμή στη διοργάνωση. Αυτό όμως δε συνεπάγεται ότι ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων του συνόλου των παικτών θα ισούται με 15.
PPS - Points Per Shot - Πόντοι ανα εκτελεσμένο σουτ
PTS/FGA
eFG% - Effective Field Goal % - Προσαρμογή του ποσοστού ευστοχίας στα σουτ (FG%) στο γεγονός ότι κάθε εύστοχο σουτ τριών πόντων (3FG) ισούται με 1,5 εύστοχο σουτ δύο πόντων (2FG)
(FG + 0.5 * 3FG) / FGA
TS% - True Shooting % - Ποσοστό ευστοχίας που λαμβάνει υπόψη την αποτελεσματικότητα ενός παίκτη στα συνολικά σουτ, τα σουτ τριών πόντων και τις ελεύθερες βολές.
PTS / (2 * TSA)
TSA = FGA + 0.47 * FTA
FTr - Free Throw Rate - Εκτελεσμένες βολές ανα εκτελεσμένο σουτ
FTA/FGA
3PAr - Three Point Attempt Rate - Εκτελεσμένα σουτ τριών πόντων ανα εκτελεσμένο σουτ
3FGA/FGA
ORB% - Offensive Rebound % - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κέρδίζει ένας παίκτης στην επίθεση, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * (ORB * (Tm_MΙΝ / 5)) / (ΜΙΝ * (Tm ORB + Opp DRB))
DRB% - Defensive Rebound % - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κερδίζει ένας παίκτης στην άμυνα, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * (DRB * (Tm_MΙΝ / 5)) / (ΜΙΝ * (Tm DRB + Opp ORB))
TRB% - Total Rebound % - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κερδίζει ένας παίκτης στις δύο πλευρές του γηπέδου, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * (TRB * (Tm_ΜΙΝ / 5)) / (ΜΙΝ * (Tm TRB + Opp TRB))
PPR - Pure Point Rating - Δείκτης ο οποίος χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αξιολόγηση κάθε παίκτη σε ρόλο χειριστή. Ο δείκτης θεωρεί ότι η αρνητική επιρροή ενός λάθους είναι μεγαλύτερη απο τη θετική επιρροή μιας τελικής πάσας, ενώ είναι προσαρμοσμένος και στον ρυθμό της διοργάνωσης.
100 x (Lg_Pace / Tm_Pace) x (((AST * 2/3) - TO) / MIN)
AST% - Assist % - Το ποσοστό των εύστοχων σουτ μιας ομάδας, στα οποία ένας παίκτης έδωσε την τελική πάσα, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * AST / (((MIN / (Tm_MIN / 5)) * Tm_FG) - FG)
TO% - Turnover % - Τα λάθη ενός παίκτη ανα 100 κατοχές.
100 * TO / (FGA + 0.47 * FTA + TO)
STL% - Steal % - Tο ποσοστό των αντίπαλων κατοχών, που καταλήγουν σε κλέψιμο από ένα παίκτη, όσο αυτός βρίσκεται στο παρκέ.
100 * (STL * (Tm_MIN / 5)) / (MIN * Opp_Poss)
BLK% - Block % - Το ποσοστό των αντίπαλων σουτ δύο πόντων, τα οποία καταλήγουν σε κόψιμο από ένα παίκτη, όσο αυτός βρίσκεται στο παρκέ. Τα κοψίματα σε σουτ τριών πόντων είναι ελάχιστα, γι' αυτό και στον τύπο τα σουτ τριών πόντων αφαιρούνται από τα συνολικά σουτ.
100 * (BLK * (Tm_MIN / 5)) / (MIN * (Opp_FGA - Opp_3PA))
USG% - Usage % - Το ποσοστό των επιθετικών κατοχών μιας ομάδας που ολοκληρώνει ένας παίκτης με σουτ, βολή ή λάθος, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * ((FGA + 0.47 * FTA + TO) * (Tm_MIN / 5)) / (MIN * (Tm_FGA + 0.47 * Tm_FTA + Tm_TO))
Ortg/Drtg - Offensive - Defensive Ratings - Πόντοι παικτών ανα 100 κατοχές σε επίθεση και άμυνα
Οι τύποι υπολογισμού των πόντων ανα 100 κατοχές, αναπτύχθηκαν απο τον Dean Oliver και παρουσιάστηκαν στο βιβλίο του Basketball on Paper.
Υπολογισμός Ortg
Το Ortg ενός παίκτη, περιγράφεται απο τον Oliver ως "οι παραγόμενοι πόντοι ενός παίκτη ανα εκατό ατομικές κατοχές." Για να φτάσουμε λοιπόν σε αυτό, πρέπει να υπολογίσουμε τους συνολικούς παραγόμενους πόντους ενός παίκτη (PProd) και τις συνολικές κατοχές (TotPoss) τις οποίες χρησιμοποίησε για να φτάσει στη παραγωγή τους.
Ο υπολογισμός των συνολικών κατοχών επιτυγχάνεται με τους επιμέρους υπολογισμούς των κατοχών που κατέληξαν σε σκορ (ScPoss), των κατοχών που κατέληξαν σε χαμένα σουτ (FGxPoss), των κατοχών που κατέληξαν σε χαμένη βολή (FTxPoss) και προσθέτοντας στα αποτελέσματα αυτών τα λάθη ενός παίκτη:
O υπολογισμός των κατοχών που κατέληξαν σε σκορ (ScPoss) είναι ο πλέον πολύπλοκος:
ScPoss = (FG_Part + AST_Part + FT_Part) * (1 - (Team_ORB / Team_Scoring_Poss) * Team_ORB_Weight * Team_Play%) + ORB_Part
όπου:
FG_Part = FG * (1 - 0.5 * ((PTS - FT) / (2 * FGA)) * qAST)
qAST = ((MP / (Team_MP / 5)) * (1.14 * ((Team_AST - AST) / Team_FG))) + ((((Team_AST / Team_MP) * MP * 5 - AST) / ((Team_FG / Team_MP) * MP * 5 - FG)) * (1 - (MP / (Team_MP / 5))))
AST_Part = 0.5 * (((Team_PTS - Team_FT) - (PTS - FT)) / (2 * (Team_FGA - FGA))) * AST
FT_Part = (1-(1-(FT/FTA))^2)*0.47*FTA
Team_Scoring_Poss = Team_FG + (1 - (1 - (Team_FT / Team_FTA))^2) * Team_FTA * 0.47
Team_ORB_Weight = ((1 - Team_ORB%) * Team_Play%) / ((1 - Team_ORB%) * Team_Play% + Team_ORB% * (1 - Team_Play%))
Team_ORB% = Team_ORB / (Team_ORB + (Opponent_TRB - Opponent_ORB))
Team_Play% = Team_Scoring_Poss / (Team_FGA + Team_FTA * 0.47 + Team_TO)
ORB_Part = ORB * Team_ORB_Weight * Team_Play%
O υπολογισμός των κατοχών που κατέληξαν σε χαμένα σουτ (FGxPoss) και χαμένες βολές (FTxPoss) είναι πιο απλός:
FGxPoss = (FGA - FG) * (1 - 1.07 * Team_ORB%)
FTxPoss = ((1 - (FT / FTA))^2) * 0.47 * FTA
Στη συνέχεια προσθέτουμε τα αποτελέσματα των πιο πάνω υπολογισμών στο σύνολο των λαθών του παίκτη για να υπολογίσουμε το σύνολο των κατοχών (TotPoss):
TotPoss = ScPoss + FGxPoss + FTxPoss + TO
Οι παραγόμενοι πόντοι (PProd) ενός παίκτη υπολογίζονται μέσω του τύπου:
PProd = (PProd_FG_Part + PProd_AST_Part + FT) * (1 - (Team_ORB / Team_Scoring_Poss) * Team_ORB_Weight * Team_Play%) + PProd_ORB_Part
όπου:
PProd_FG_Part = 2 * (FG + 0.5 * 3FG) * (1 - 0.5 * ((PTS - FT) / (2 * FGA)) * qAST)
PProd_AST_Part = 2 * ((Team_FG - FG + 0.5 * (Team_3FG - 3FG)) / (Team_FG - FG)) * 0.5 * (((Team_PTS - Team_FT) - (PTS - FT)) / (2 * (Team_FGA - FGA))) * AST
PProd_ORB_Part = ORB * Team_ORB_Weight * Team_Play% * (Team_PTS / (Team_FG + (1 - (1 - (Team_FT / Team_FTA))^2) * 0.47 * Team_FTA))
Αφού έχουμε υπολογίσει τους παραγόμενους πόντους ενός παίκτη (PProd) και τις συνολικές κατοχές που έχει χρησιμοποιήσει (TotPoss) είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε το Offensive Rating (Ortg):
ORTG = 100 * (PProd / TotPoss)
Αν θέλουμε να υπολογίσουμε τους πόντους ενός παίκτη σε διαφορετικό αριθμό κατοχών, απλά αντικαθιστούμε τον αριθμό 100, με τον αριθμό κατοχών που μας ενδιαφέρει. Επίσης ως παράγωγο των πιο πάνω υπολογισμών μπορούμε να υπολογίσουμε και τη συχνότητα με την οποία ο παίκτης σκοράρει στις κατοχές τις οποίες χρησιμοποιεί μέσω του πιο κάτω τύπου:
Floor% = ScPoss / TotPoss
Υπολογισμός Drtg
Το Drtg ενός παίκτη περιγράφεται απο τον Oliver ως "οι πόντοι που δέχεται ένας παίκτης ανα 100 προσωπικές αμυντικές κατοχές". Ο υπολογισμός του στηρίζεται σε δύο τύπους άμυνας, αυτής που μπορεί να μετρηθεί μέσω του πίνακα των βασικών στατιστικών ενός αγώνα (κλεψίματα, κοψίματα, αμυντικά ριμπάουντ) και αυτής που αφορά τα αντίπαλα λάθη και χαμένα σουτ τα οποία δεν καταλήγουν σε κλεψίματα ή κοψίματα. Ο τύπος υπολογισμου είναι:
Stops = Stops1 + Stops2
όπου:
Stops1 = STL + BLK * FMwt * (1 - 1.07 * DOR%) + DRB * (1 - FMwt)
FMwt = (DFG% * (1 - DOR%)) / (DFG% * (1 - DOR%) + (1 - DFG%) * DOR%)
DOR% = Opponent_ORB / (Opponent_ORB + Team_DRB)
DFG% = Opponent_FG / Opponent_FGA
Stops2 = (((Opponent_FGA - Opponent_FGM - Team_BLK) / Team_MP) * FMwt * (1 - 1.07 * DOR%) + ((Opponent_TOV - Team_STL) / Team_MΙΝ)) * MΙΝ + (PF / Team_PF) * 0.47 * Opponent_FTA * (1 - (Opponent_FT / Opponent_FTA))^2
Αφού υπολογίσουμε το σύνολο των δύο τύπων άμυνας (Stops) είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε το ποσοστό του συνόλου των προσωπικών αμυντικών κατοχών ενός παίκτη που καταλήγουν σε αποτροπή του αντιπάλου (Stop%):
Stop% = (Stops * Opponent_MIN) / (Team_Possessions * MIN)
Υπολογίζοντας το Stop%, είμαστε έτοιμοι να υπολογίζουμε το Drtg ενός παίκτη με τον τύπο:
DRTG = Team_Defensive_Rating + 0.2 * (100 * D_Pts_per_ScPoss * (1 - Stop%) - Team_Defensive_Rating)
όπου:
Team_Defensive_Rating = 100 * (Opponent_PTS / Team_Possessions)
D_Pts_per_ScPoss = Opponent_PTS / (Opponent_FG + (1 - (1 - (Opponent_FT / Opponent_FTA))^2) * Opponent_FTA*0.47)
Win Shares
Οι Win Shares αποδίδουν σε κάθε παίκτη ένα μέρος από τον συνολικό αριθμό νικών της ομάδας του, με βάση τη στατιστική του συγκομιδή και χωρίζονται σε Επιθετικές και Αμυντικές.
Στην καλαθοσφαιρική εκδοχή των WS (αφού αναπτύχθηκαν αρχικά ως δείκτης αξιολόγησης παικτών baseball) κάθε νίκη αντιστοιχεί σε μια WS ενώ οι WS ενός συγκεκριμένου παίκτη, μπορεί να πάρουν και αρνητική τιμή, αν η προσπάθεια του να προσφέρει ήταν υπαρκτή, αλλά ανεπιτυχής.
Το θετικό με τον υπολογισμό των Win Shares, είναι το γεγονός ότι αν έχουμε ασχοληθεί πιο πριν με τον υπολογισμό των πόντων ανα 100 κατοχές των παικτών, σε άμυνα και επίθεση, τότε έχουμε αρχίσει ήδη και τη διαδικασία για τον υπολογισμό των προσωπικών τους νικών.
Υπολογισμός Επιθετικών Win Shares (OWS)
Για τον υπολογισμo των OWS θα χρειαστούμε τους Παραγόμενους πόντους ενός παίκτη (PProd) και τις συνολικές κατοχές που έχει χρησιμοποιήσει (TotPoss)
Έχοντας διαθέσιμα τα πιο πάνω μεγέθη, υπολογίζουμε της Οριακή Επίθεση (marginal offense) κάθε παίκτη μέσω του τύπου:
(points produced) - 0.92 * (league points per possession) * (offensive possessions)
Στη συνέχεια υπολογίζουμε τον οριακό αριθμό πόντων ανα νίκη (marginal points per win) της ομάδας κάθε παίκτη με τον πιο κάτω τύπο:
0.32 * (league points per game) * ((team pace) / (league pace))
Υπολογίζοντας τα πιο πάνω μεγέθη, είμαστε έτοιμοι να αποδώσουμε επιθετικές προσωπικές νίκες στους παίκτες:
OWS = (marginal offense) / (marginal points per win)
Υπολογισμός Αμυντικών Win Shares (DWS)
Ο υπολογισμός των DWS, στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στο Drtg ενός παίκτη και η διαδικασία είναι παρόμοια με αυτή των OWS. Έχοντας διαθέσιμο το Drtg ενός παίκτη, υπολογίζουμε την Οριακή Άμυνα (marginal defense) κάθε παίκτη μέσω του τύπου:
(player minutes played / team minutes played) * (team defensive possessions) * (1.08 * (league points per possession) - ((Defensive Rating) / 100))
Στη συνέχεια υπολογίζουμε τον οριακό αριθμό πόντων ανα νίκη (marginal points per win) της ομάδας ενός παίκτη, ακριβώς όπως και στον υπολογισμό των OWS:
0.32 * (league points per game) * ((team pace) / (league pace))
Υπολογίζοντας τα πιο πάνω μεγέθη, είμαστε έτοιμοι να αποδώσουμε αμυντικές προσωπικές νίκες στους παίκτες:
DWS = (marginal defense) / (marginal points per win)
Προσθέτοντας τις Επιθετικές και Αμυντικές προσωπικές νίκες βρίσκουμε τις συνολικές προσωπικές νίκες κάθε παίκτη:
WS = OWS + DWS
Για να υπολογίσουμε τις προσωπικές νίκες ενός παίκτη ανα 40 λεπτά συμμετοχής χρησιμοποιούμε τον πιο κάτω τύπο:
WS/40 = (40/ player minutes played) * WS
Αλλαγή στον υπολογισμό των Πυθαγόρειων Νικών
Οι πυθαγόριες νίκες, έχουν ως σκοπό να εκτιμήσουν τον αριθμό νικών στις οποίες θα έπρεπε να φτάσει μια ομάδα με βάση τους συνολικούς πόντους που πετυχαίνει και δέχεται. Ο γενικός τύπος για υπολογισμό των πυθαγόρειων νικών είναι:
Αριθμός αγώνων * (Πόντοι ομάδας^Χ / (Πόντοι ομάδας^Χ + Πόντοι αντιπάλου^Χ))
Η επιλογή όμως της δύναμης που θα τοποθετηθεί στη θέση των γραμμάτων "Χ" πιο πάνω είναι θέμα επιλογής. Ο νυν Γενικός Διευθυντής των Houston Rockets, Daryl Morey, ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον τύπο αυτό για υπολογισμό νικών ομάδων καλαθόσφαιρας, και η δική του επιλογή ήταν ο αριθμός 13,91 που αρκετοί στρογγυλοποιούν σε 14. Ο γνωστός στατιστικολόγος John Hollinger, απ' τη πλευρά του, χρησιμοποιούσε τον αριθμό 16,5.
Στα στατιστικά που παρουσιάστηκαν για τη σεζόν 2016-17 της Ευρωλίγκας και του Ελληνικού Πρωταθλήματος, είχα χρησιμοποιήσει τον αριθμό 14, δηλαδή αυτούσιο τον τύπο του Basketball-Reference. Αυτό όμως που παρατήρησα όταν άρχισα να δημιουργώ τους πίνακες στατιστικών προηγούμενων σεζόν της Ευρωλίγκας, είναι το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι πυθαγόριες νίκες απείχαν αρκετά απο τις πραγματικές. Αυτές οι διαφορές με έπεισαν να αρχίσω να χρησιμοποιώ τον τύπο που υπολογίζει τις πυθαγόριες νίκες του WNBA και όχι αυτές του NBA:
Αριθμός αγώνων * (Πόντοι ομάδας^10 / (Πόντοι ομάδας^10 + Πόντοι αντιπάλου^10))
Απο τη στιγμή που ο χρόνος συμμετοχής δεν αποτελεί κομμάτι του υπολογισμού των πυθαγόριων νικών, τα αποτελέσματα επηρεάζονται απο τη διάρκεια των αγώνων ενος πρωταθλήματος. Η χρησιμοποίηση λοιπόν του τύπου υπολογισμού που χρησιμοποιεί το Basketball-Reference για το WNBA είναι ο πλέον κατάλληλος για να χρησιμοποιηθεί σε επίπεδο Ευρωλίγκας και Ελληνικού Πρωταθλήματος, αφού οι αγώνες των τριών αυτών διοργανώσεων έχουν την ίδια μορφή και διάρκεια.
Ακολουθεί περιγραφή των στηλών των πινάκων στατιστικών που θα βρείτε στο Badbasket και παρουσιάση των τύπων υπολογισμού όπου αυτό είναι απαραίτητο:
Πίνακες ομάδων
Πίνακες παικτών
Βασικά στατιστικά
GAMES - Αριθμός αγώνων
ΜΙΝ - Συνολικά λεπτά συμμετοχής των παικτών μιας ομάδας. Στους τύπους υπολογισμού πιο κάτω θα τα βρείτε με την ένδειξη Τm_MIN
W - Νίκες
L - Ήττες
% - Ποσοστό νικών
(W / GAMES) * 100
FG - Εύστοχα σουτ
FGA - Προσπάθειες για σουτ
2FG - Εύστοχα σουτ δύο πόντων
2FGA - Προσπάθειες για σουτ δύο πόντων
3FG - Εύστοχα σουτ τριών πόντων
3FGA - Προσπάθειες για σουτ τριών πόντων
FT - Εύστοχες ελεύθερες βολές
FTA - Προσπάθειες ελευθέρων βολών
ORB - Επιθετικά ριμπάουντ
DRB - Αμυντικά ριμπάουντ
TRB - Συνολικά ριμπάουντ
AST - Τελικές πάσες
STL - Κλεψίματα
TO - Λάθη
BLK - Κοψίματα
PF - Φάουλ
PF ON - Κερδισμένα φάουλ
PTS - Πόντοι ομάδας
OP PTS - Πόντοι αντιπάλου
POS - Κατοχές ομάδας και αντιπάλου
Στον τύπο υπολογισμού των κατοχών, υπολογίζεται ο αριθμός των κατοχών μιας ομάδας, προστίθεται ο αριθμός των κατοχών του αντιπάλου και το αποτέλεσμα πολλάπλάσιάζεται επί 0,5 για να δώσει μια σταθερή εκτίμηση:
0.5 * ((Tm_FGA + 0.47 * Tm_FTA - 1.07 * (Tm_ORB / (Tm_ORB + Opp_DRB)) * (Tm_FGA - Tm_FG) + Tm_TO) + (Opp_FGA + 0.47 * Opp_FTA - 1.07 * (Opp_ORB / (Opp_ORB + Tm_DRB)) * (Opp_FGA - Opp_FG) + Opp_TO))
Σε περίπτωση που θέλετε να υπολογίσετε ξεχωριστά τις κατοχές μιας ομάδας και των αντιπάλων της τότε χρησιμοποιείτε τα δυο κομμάτια του τύπου ξεχωρίστα και αποφεύγετε τον πολλάπλασιασμό.
Κατοχές ομάδας:
((Tm_FGA + 0.47 * Tm_FTA - 1.07 * (Tm_ORB / (Tm_ORB + Opp_DRB)) * (Tm_FGA - Tm_FG) + Tm_TO)
Κατοχές αντιπάλων:
(Opp_FGA + 0.47 * Opp_FTA - 1.07 * (Opp_ORB / (Opp_ORB + Tm_DRB)) * (Opp_FGA - Opp_FG) + Opp_TO))
Pace - Ο ρυθμός στον οποίο αγωνίζεται μια ομάδα εκφρασμένος σε κατοχές ανα 40 λεπτά παιχνιδιού:
40 * POS / (Tm_MIN / 5)
Ortg - Οι πόντοι μιας ομάδας ανα 100 κατοχές
PTS / POS
Drtg - Οι πόντοι αντιπάλων ανα 100 κατοχές
OP PTS / POS
Nrtg - H διαφορά μεταξύ Ortg και Drtg
Pyth W - Πυθαγόριες νίκες
GAMES * (PTS^10 / (PTS^10 + OP PTS^10))
Pyth L - Η διαφορά αγώνων και Πυθαγόριων νικών μίας ομάδας
MOV - Η διαφορά πόντων μίας ομάδας ανα αγώνα
(PTS - OP PTS) / GAMES
FTr - Εκτελεσμένες βολές ανα εκτελεσμένο σουτ
FTA / FGA
3PAr - Εκτελεσμένα σουτ τριών πόντων ανα εκτελεσμένο σουτ
3FGA/FGA
TS% - Ποσοστό ευστοχίας που λαμβάνει υπόψη την αποτελεσματικότητα μιας ομάδας στα συνολικά σουτ, τα σουτ τριών πόντων και τις ελεύθερες βολές.
PTS / (2 * TSA)
TSA = FGA + 0.47 * FTA
Τέσσερις Παράγοντες σε Επίθεση και Αμυνα
Κατα τον Dean Oliver, οι πιο κάτω παράγοντες είναι οι πλέον κρίσιμοι για την επιτυχία μιας ομάδας, με τα ποσοστά στη παρένθεση να αποτελούν εκτιμήσεις της κρισιμότητας τους:
Ποσοστό ευστοχίας στα σουτ (40%)
Αποφυγή λαθών (25%)
Ριμπάουντ (20%)
Ποσοστό ευστοχίας στις βολές (15%)
Τα τέσσερα στατιστικά που ακολουθούν, χρησιμοποιούνται τόσο για την αξιολόγηση μιας ομάδας, όσο και των αντιπάλων της, σε επίπεδο ενός αγώνα ή μίας σεζόν:
eFG% - Προσαρμογή του ποσοστού ευστοχίας στα σουτ (FG%) στο γεγονός ότι κάθε εύστοχο σουτ τριών πόντων (3FG) ισούται με 1,5 εύστοχο σουτ δύο πόντων (2FG)
(FG + 0.5 * 3FG) / FGA
TO% - Τα λάθη μίας ομάδας ανα 100 κατοχές.
100 * TO / (FGA + 0.47 * FTA + TO)
ORB% - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κερδίζει μια ομάδα στην επίθεση.
(Tm_ORB / (Tm_ORB / Op_DRB))
FT/FGA - Εύστοχες ελεύθερες βολές ανα εκτελεσμένο σουτ
Βασικά στατιστικά
Yr - Σεζόν
Players - Όνομα παίκτη
TM - Ομάδα παίκτη
ΝΑΤ - Διαβατήριο με το οποίο αγωνίζεται ο παίκτης στη διοργάνωση
ΗΤ - Ύψος παίκτη
POS. - Θέση στη οποία αγωνίζεται ο παίκτης
G - Αριθμός παιχνιδιών
GS - Αριθμός παιχνιδιών στην αρχική πεντάδα
ΜΙΝ - Λεπτά συμμετοχής / MPG - Λεπτά συμμετοχής ανα αγώνα
PTS - Πόντοι
FG - Εύστοχα σουτ
FGA - Προσπάθειες για σουτ
% - Ποσοστό ευστοχίας συνολικών σουτ (FG/FGA*100), σουτ διπόντων (2FG/2FGA*100), σουτ τριπόντων (3FG/3FGA*100) και ελευθέρων βολών (FT/FTA*100).
2FG - Εύστοχα σουτ δύο πόντων
2FGA - Προσπάθειες για σουτ δύο πόντων
3FG - Εύστοχα σουτ τριών πόντων
3FGA - Προσπάθειες για σουτ τριών πόντων
FT - Εύστοχες ελεύθερες βολές
FTA - Προσπάθειες ελευθέρων βολών
ORB - Επιθετικά ριμπάουντ
DRB - Αμυντικά ριμπάουντ
TRB - Συνολικά ριμπάουντ
AST - Τελικές πάσες
STL - Κλεψίματα
TO - Λάθη
BLK - Κοψίματα
BLK ON - Κοψίματα κατά του παίκτη
CM - Φάουλ
RV - Κερδισμένα φάουλ
PIR - Αξιολόγηση παίκτη
(PTS + TRB + AST + STL + BLK + RV) - ((FGA - FG) + ( FTA - FT) + TO + BLK ON + CM)
Προηγμένα στατιστικά
PER - Player Efficiency Rating
Ανεπτυγμένο απο τον John Hollinger ο οποίος το περιγράφει ως ένα στατιστικό "που προσθέτει όλα τα θετικά πεπραγμένα ενός παίκτη μέσα στο γήπεδο, αφαιρεί απο αυτά όλα τα αρνητικά και επιστρέφει ένα δείκτη της συνολικής απόδοσης ενός παίκτη, εκφρασμένο ανα λεπτό συμμετοχής".
Υπολογισμός PER
Πρώτα υπολογίζουμε το μη προσαρμοσμένο PER (uPER) με τον πιο κάτω τύπο:
uPER = (1 / MIN) *
[ 3FG
+ (2/3) * AST
+ (2 - factor * (team_AST / team_FG)) * FG
+ (FT *0.5 * (1 + (1 - (team_AST / team_FG)) + (2/3) * (team_AST / team_FG)))
- VOP * TO
- VOP * DRB% * (FGA - FG)
- VOP * 0.44 * (0.44 + (0.56 * DRB%)) * (FTA - FT)
+ VOP * (1 - DRB%) * (TRB - ORB)
+ VOP * DRB% * ORB
+ VOP * STL
+ VOP * DRB% * BLK
- CM * ((lg_FT / lg_PF) - 0.47 * (lg_FTA / lg_PF) * VOP) ]
όπου:
team_"": Σύνολο στατιστικού ομάδας
lg_"": Σύνολο στατιστικού διοργάνωσης
factor = (2 / 3) - (0.5 * (lg_AST / lg_FG)) / (2 * (lg_FG / lg_FT))
VOP = lg_PTS / (lg_FGA - lg_ORB + lg_TO + 0.47 * lg_FTA)
DRB% = (lg_TRB - lg_ORB) / lg_TRB
Στη συνέχεια προσαρμόζουμε το uPER στον ρυθμό της διοργάνωσης, διαιρώντας τον Ρυθμό της διοργάνωσης με τον Ρυθμό της κάθε ομάδας και πολλαπλασιάζοντας το αποτέλεσμα με το uPER του κάθε παίκτη:
(lg_Pace / team_Pace) * uPER
για να υπολογίσουμε το προσαρμοσμένο PER (aPER).
Στη συνέχεια υπολογίζουμε το aPER της διοργάνωσης (lg_aPER). Για να το κάνουμε αυτό παίρνουμε το σύνολο των στατιστικών των παικτών που μας είναι απαραίτητα και το διαιρούμε προς τον αριθμό των ομάδων. Στη φετινή σεζόν της Ευρωλίγκας οι ομάδες ήταν 16 άρα για τα στατιστικά των αγώνων του ομίλου ή τα συνολικά στατιστικά της διοργάνωσης διαίρεσα με τον αριθμό 16. Στους υπολογισμούς για τα στατιστικά των Playoff της Ευρωλίγκας, όπου συμμετείχαν 8 ομάδες, διαίρεσα τα στατιστικά με τον αριθμό 8.
Όταν υπολογίσουμε τους μέσους όρους των στατιστικών των παικτών, τους χρησιμοποιούμε στη θέση των ατομικών στατιστικών στους πιο πάνω τύπους για να υπολογίσουμε το aPER της διοργάνωσης. Η προσαρμογή στον ρυθμό της διοργάνωσης εδώ δεν είναι απαραίτητη, αφού ο μέσος όρος του ρυθμού των ομάδων είναι ο ρυθμός της διοργάνωσης. Έχοντας το αποτέλεσμα χρησιμοποιούμε τον πιο κάτω τύπο στη περίπτωση κάθε παίκτη για να υπολογίσουμε το PER του:
PER = aPER * (15 / lg_aPER)
Ο πιο πάνω τύπος, ορίζει το 15 PER ως μέση τιμή στη διοργάνωση. Αυτό όμως δε συνεπάγεται ότι ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων του συνόλου των παικτών θα ισούται με 15.
PPS - Points Per Shot - Πόντοι ανα εκτελεσμένο σουτ
PTS/FGA
eFG% - Effective Field Goal % - Προσαρμογή του ποσοστού ευστοχίας στα σουτ (FG%) στο γεγονός ότι κάθε εύστοχο σουτ τριών πόντων (3FG) ισούται με 1,5 εύστοχο σουτ δύο πόντων (2FG)
(FG + 0.5 * 3FG) / FGA
TS% - True Shooting % - Ποσοστό ευστοχίας που λαμβάνει υπόψη την αποτελεσματικότητα ενός παίκτη στα συνολικά σουτ, τα σουτ τριών πόντων και τις ελεύθερες βολές.
PTS / (2 * TSA)
TSA = FGA + 0.47 * FTA
FTr - Free Throw Rate - Εκτελεσμένες βολές ανα εκτελεσμένο σουτ
FTA/FGA
3PAr - Three Point Attempt Rate - Εκτελεσμένα σουτ τριών πόντων ανα εκτελεσμένο σουτ
3FGA/FGA
ORB% - Offensive Rebound % - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κέρδίζει ένας παίκτης στην επίθεση, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * (ORB * (Tm_MΙΝ / 5)) / (ΜΙΝ * (Tm ORB + Opp DRB))
DRB% - Defensive Rebound % - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κερδίζει ένας παίκτης στην άμυνα, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * (DRB * (Tm_MΙΝ / 5)) / (ΜΙΝ * (Tm DRB + Opp ORB))
TRB% - Total Rebound % - Το ποσοστό των διαθέσιμων ριμπάουντ που κερδίζει ένας παίκτης στις δύο πλευρές του γηπέδου, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * (TRB * (Tm_ΜΙΝ / 5)) / (ΜΙΝ * (Tm TRB + Opp TRB))
PPR - Pure Point Rating - Δείκτης ο οποίος χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αξιολόγηση κάθε παίκτη σε ρόλο χειριστή. Ο δείκτης θεωρεί ότι η αρνητική επιρροή ενός λάθους είναι μεγαλύτερη απο τη θετική επιρροή μιας τελικής πάσας, ενώ είναι προσαρμοσμένος και στον ρυθμό της διοργάνωσης.
100 x (Lg_Pace / Tm_Pace) x (((AST * 2/3) - TO) / MIN)
AST% - Assist % - Το ποσοστό των εύστοχων σουτ μιας ομάδας, στα οποία ένας παίκτης έδωσε την τελική πάσα, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * AST / (((MIN / (Tm_MIN / 5)) * Tm_FG) - FG)
TO% - Turnover % - Τα λάθη ενός παίκτη ανα 100 κατοχές.
100 * TO / (FGA + 0.47 * FTA + TO)
STL% - Steal % - Tο ποσοστό των αντίπαλων κατοχών, που καταλήγουν σε κλέψιμο από ένα παίκτη, όσο αυτός βρίσκεται στο παρκέ.
100 * (STL * (Tm_MIN / 5)) / (MIN * Opp_Poss)
100 * (BLK * (Tm_MIN / 5)) / (MIN * (Opp_FGA - Opp_3PA))
USG% - Usage % - Το ποσοστό των επιθετικών κατοχών μιας ομάδας που ολοκληρώνει ένας παίκτης με σουτ, βολή ή λάθος, στο διάστημα στο οποίο βρισκόταν στο παρκέ.
100 * ((FGA + 0.47 * FTA + TO) * (Tm_MIN / 5)) / (MIN * (Tm_FGA + 0.47 * Tm_FTA + Tm_TO))
Ortg/Drtg - Offensive - Defensive Ratings - Πόντοι παικτών ανα 100 κατοχές σε επίθεση και άμυνα
Οι τύποι υπολογισμού των πόντων ανα 100 κατοχές, αναπτύχθηκαν απο τον Dean Oliver και παρουσιάστηκαν στο βιβλίο του Basketball on Paper.
Υπολογισμός Ortg
Το Ortg ενός παίκτη, περιγράφεται απο τον Oliver ως "οι παραγόμενοι πόντοι ενός παίκτη ανα εκατό ατομικές κατοχές." Για να φτάσουμε λοιπόν σε αυτό, πρέπει να υπολογίσουμε τους συνολικούς παραγόμενους πόντους ενός παίκτη (PProd) και τις συνολικές κατοχές (TotPoss) τις οποίες χρησιμοποίησε για να φτάσει στη παραγωγή τους.
Ο υπολογισμός των συνολικών κατοχών επιτυγχάνεται με τους επιμέρους υπολογισμούς των κατοχών που κατέληξαν σε σκορ (ScPoss), των κατοχών που κατέληξαν σε χαμένα σουτ (FGxPoss), των κατοχών που κατέληξαν σε χαμένη βολή (FTxPoss) και προσθέτοντας στα αποτελέσματα αυτών τα λάθη ενός παίκτη:
O υπολογισμός των κατοχών που κατέληξαν σε σκορ (ScPoss) είναι ο πλέον πολύπλοκος:
ScPoss = (FG_Part + AST_Part + FT_Part) * (1 - (Team_ORB / Team_Scoring_Poss) * Team_ORB_Weight * Team_Play%) + ORB_Part
όπου:
FG_Part = FG * (1 - 0.5 * ((PTS - FT) / (2 * FGA)) * qAST)
qAST = ((MP / (Team_MP / 5)) * (1.14 * ((Team_AST - AST) / Team_FG))) + ((((Team_AST / Team_MP) * MP * 5 - AST) / ((Team_FG / Team_MP) * MP * 5 - FG)) * (1 - (MP / (Team_MP / 5))))
AST_Part = 0.5 * (((Team_PTS - Team_FT) - (PTS - FT)) / (2 * (Team_FGA - FGA))) * AST
FT_Part = (1-(1-(FT/FTA))^2)*0.47*FTA
Team_Scoring_Poss = Team_FG + (1 - (1 - (Team_FT / Team_FTA))^2) * Team_FTA * 0.47
Team_ORB_Weight = ((1 - Team_ORB%) * Team_Play%) / ((1 - Team_ORB%) * Team_Play% + Team_ORB% * (1 - Team_Play%))
Team_ORB% = Team_ORB / (Team_ORB + (Opponent_TRB - Opponent_ORB))
Team_Play% = Team_Scoring_Poss / (Team_FGA + Team_FTA * 0.47 + Team_TO)
ORB_Part = ORB * Team_ORB_Weight * Team_Play%
O υπολογισμός των κατοχών που κατέληξαν σε χαμένα σουτ (FGxPoss) και χαμένες βολές (FTxPoss) είναι πιο απλός:
FGxPoss = (FGA - FG) * (1 - 1.07 * Team_ORB%)
FTxPoss = ((1 - (FT / FTA))^2) * 0.47 * FTA
Στη συνέχεια προσθέτουμε τα αποτελέσματα των πιο πάνω υπολογισμών στο σύνολο των λαθών του παίκτη για να υπολογίσουμε το σύνολο των κατοχών (TotPoss):
TotPoss = ScPoss + FGxPoss + FTxPoss + TO
Οι παραγόμενοι πόντοι (PProd) ενός παίκτη υπολογίζονται μέσω του τύπου:
PProd = (PProd_FG_Part + PProd_AST_Part + FT) * (1 - (Team_ORB / Team_Scoring_Poss) * Team_ORB_Weight * Team_Play%) + PProd_ORB_Part
όπου:
PProd_FG_Part = 2 * (FG + 0.5 * 3FG) * (1 - 0.5 * ((PTS - FT) / (2 * FGA)) * qAST)
PProd_AST_Part = 2 * ((Team_FG - FG + 0.5 * (Team_3FG - 3FG)) / (Team_FG - FG)) * 0.5 * (((Team_PTS - Team_FT) - (PTS - FT)) / (2 * (Team_FGA - FGA))) * AST
PProd_ORB_Part = ORB * Team_ORB_Weight * Team_Play% * (Team_PTS / (Team_FG + (1 - (1 - (Team_FT / Team_FTA))^2) * 0.47 * Team_FTA))
Αφού έχουμε υπολογίσει τους παραγόμενους πόντους ενός παίκτη (PProd) και τις συνολικές κατοχές που έχει χρησιμοποιήσει (TotPoss) είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε το Offensive Rating (Ortg):
ORTG = 100 * (PProd / TotPoss)
Αν θέλουμε να υπολογίσουμε τους πόντους ενός παίκτη σε διαφορετικό αριθμό κατοχών, απλά αντικαθιστούμε τον αριθμό 100, με τον αριθμό κατοχών που μας ενδιαφέρει. Επίσης ως παράγωγο των πιο πάνω υπολογισμών μπορούμε να υπολογίσουμε και τη συχνότητα με την οποία ο παίκτης σκοράρει στις κατοχές τις οποίες χρησιμοποιεί μέσω του πιο κάτω τύπου:
Floor% = ScPoss / TotPoss
Υπολογισμός Drtg
Το Drtg ενός παίκτη περιγράφεται απο τον Oliver ως "οι πόντοι που δέχεται ένας παίκτης ανα 100 προσωπικές αμυντικές κατοχές". Ο υπολογισμός του στηρίζεται σε δύο τύπους άμυνας, αυτής που μπορεί να μετρηθεί μέσω του πίνακα των βασικών στατιστικών ενός αγώνα (κλεψίματα, κοψίματα, αμυντικά ριμπάουντ) και αυτής που αφορά τα αντίπαλα λάθη και χαμένα σουτ τα οποία δεν καταλήγουν σε κλεψίματα ή κοψίματα. Ο τύπος υπολογισμου είναι:
Stops = Stops1 + Stops2
όπου:
Stops1 = STL + BLK * FMwt * (1 - 1.07 * DOR%) + DRB * (1 - FMwt)
FMwt = (DFG% * (1 - DOR%)) / (DFG% * (1 - DOR%) + (1 - DFG%) * DOR%)
DOR% = Opponent_ORB / (Opponent_ORB + Team_DRB)
DFG% = Opponent_FG / Opponent_FGA
Stops2 = (((Opponent_FGA - Opponent_FGM - Team_BLK) / Team_MP) * FMwt * (1 - 1.07 * DOR%) + ((Opponent_TOV - Team_STL) / Team_MΙΝ)) * MΙΝ + (PF / Team_PF) * 0.47 * Opponent_FTA * (1 - (Opponent_FT / Opponent_FTA))^2
Αφού υπολογίσουμε το σύνολο των δύο τύπων άμυνας (Stops) είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε το ποσοστό του συνόλου των προσωπικών αμυντικών κατοχών ενός παίκτη που καταλήγουν σε αποτροπή του αντιπάλου (Stop%):
Stop% = (Stops * Opponent_MIN) / (Team_Possessions * MIN)
Υπολογίζοντας το Stop%, είμαστε έτοιμοι να υπολογίζουμε το Drtg ενός παίκτη με τον τύπο:
DRTG = Team_Defensive_Rating + 0.2 * (100 * D_Pts_per_ScPoss * (1 - Stop%) - Team_Defensive_Rating)
όπου:
Team_Defensive_Rating = 100 * (Opponent_PTS / Team_Possessions)
D_Pts_per_ScPoss = Opponent_PTS / (Opponent_FG + (1 - (1 - (Opponent_FT / Opponent_FTA))^2) * Opponent_FTA*0.47)
Win Shares
Οι Win Shares αποδίδουν σε κάθε παίκτη ένα μέρος από τον συνολικό αριθμό νικών της ομάδας του, με βάση τη στατιστική του συγκομιδή και χωρίζονται σε Επιθετικές και Αμυντικές.
Στην καλαθοσφαιρική εκδοχή των WS (αφού αναπτύχθηκαν αρχικά ως δείκτης αξιολόγησης παικτών baseball) κάθε νίκη αντιστοιχεί σε μια WS ενώ οι WS ενός συγκεκριμένου παίκτη, μπορεί να πάρουν και αρνητική τιμή, αν η προσπάθεια του να προσφέρει ήταν υπαρκτή, αλλά ανεπιτυχής.
Το θετικό με τον υπολογισμό των Win Shares, είναι το γεγονός ότι αν έχουμε ασχοληθεί πιο πριν με τον υπολογισμό των πόντων ανα 100 κατοχές των παικτών, σε άμυνα και επίθεση, τότε έχουμε αρχίσει ήδη και τη διαδικασία για τον υπολογισμό των προσωπικών τους νικών.
Υπολογισμός Επιθετικών Win Shares (OWS)
Για τον υπολογισμo των OWS θα χρειαστούμε τους Παραγόμενους πόντους ενός παίκτη (PProd) και τις συνολικές κατοχές που έχει χρησιμοποιήσει (TotPoss)
Έχοντας διαθέσιμα τα πιο πάνω μεγέθη, υπολογίζουμε της Οριακή Επίθεση (marginal offense) κάθε παίκτη μέσω του τύπου:
(points produced) - 0.92 * (league points per possession) * (offensive possessions)
Στη συνέχεια υπολογίζουμε τον οριακό αριθμό πόντων ανα νίκη (marginal points per win) της ομάδας κάθε παίκτη με τον πιο κάτω τύπο:
0.32 * (league points per game) * ((team pace) / (league pace))
Υπολογίζοντας τα πιο πάνω μεγέθη, είμαστε έτοιμοι να αποδώσουμε επιθετικές προσωπικές νίκες στους παίκτες:
OWS = (marginal offense) / (marginal points per win)
Υπολογισμός Αμυντικών Win Shares (DWS)
Ο υπολογισμός των DWS, στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στο Drtg ενός παίκτη και η διαδικασία είναι παρόμοια με αυτή των OWS. Έχοντας διαθέσιμο το Drtg ενός παίκτη, υπολογίζουμε την Οριακή Άμυνα (marginal defense) κάθε παίκτη μέσω του τύπου:
(player minutes played / team minutes played) * (team defensive possessions) * (1.08 * (league points per possession) - ((Defensive Rating) / 100))
Στη συνέχεια υπολογίζουμε τον οριακό αριθμό πόντων ανα νίκη (marginal points per win) της ομάδας ενός παίκτη, ακριβώς όπως και στον υπολογισμό των OWS:
0.32 * (league points per game) * ((team pace) / (league pace))
Υπολογίζοντας τα πιο πάνω μεγέθη, είμαστε έτοιμοι να αποδώσουμε αμυντικές προσωπικές νίκες στους παίκτες:
DWS = (marginal defense) / (marginal points per win)
Προσθέτοντας τις Επιθετικές και Αμυντικές προσωπικές νίκες βρίσκουμε τις συνολικές προσωπικές νίκες κάθε παίκτη:
WS = OWS + DWS
Για να υπολογίσουμε τις προσωπικές νίκες ενός παίκτη ανα 40 λεπτά συμμετοχής χρησιμοποιούμε τον πιο κάτω τύπο:
WS/40 = (40/ player minutes played) * WS
ΠΗΓΗ https://www.badbasket.gr/
Αν το επιθυμείτε πατήστε LIKE στην επίσημη σελίδα του Coachbasketball.gr στο facebook και στηρίξτε την προσπάθεια μας H ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ...!!!